• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jul 7, 2016 in Geen categorie | 0 comments

    Wat zijn de resultaten van een loyaliteitsprogramma?

    Wat zijn de resultaten van een loyaliteitsprogramma?

    De resultaten van een loyaliteitsprogramma zijn duidelijk meetbaar. Mede dankzij de klantdata die u verzamelt, maar ook door onderzoeken die zijn gevoerd door meerdere instellingen over de wereld. Door data af te lezen en deze onderzoeken goed te bekijken, krijgen we een goed beeld van de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s.


    Wat vinden klanten van een loyaliteitsprogramma?

    Klanten doen graag mee aan loyaliteitsprogramma’s. Dit komt omdat men graag beloond wordt en dat het bereiken van een nieuw level ( gamification ) of een VIP-status een voldaan gevoel geeft. Kortom: klanten zijn graag loyaal, indien de tegenprestatie genoeg is.

    De tegenprestatie is in dit geval de beloningen die klanten krijgen. Deze beloningen zijn in de meeste gevallen kortingen of extra voordelen, zoals gratis verzending van een order. Ook kiezen veel bedrijven ervoor om klanten middels een spaarprogramma te laten sparen voor gratis producten. Hoewel deze producten vaak niet veel voorstellen in waarde, heeft het wel de gewenste werking op de mens. We houden immers allemaal van gratis.

    Volgens recente onderzoeken in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië is duidelijk geworden dat 82,4% van de mensen vaker een bedrijf bezoekt waar een loyaliteitsprogramma wordt gevoerd.

    loyaliteitsprogramma-resultaten


    Financiële resultaten

    Waar het voor ondernemers vooral om draait zijn de financiële resultaten van een loyaliteitsprogramma. Eerdergenoemde onderzoeken dekken ook de financiële resultaten die komen kijken bij de inzet van loyalty. De resultaten zijn erg positief en zijn daarmee misschien ook wel de belangrijkste reden om te beginnen met een loyaliteitssysteem.

    Van de 82,4% mensen die meer winkelen bij bedrijven met een loyaliteitsprogramma, heeft 66% aangegeven dat ze ook daadwerkelijk meer uitgeven bij de betreffende winkels. Ook gaf 20% van de personen aan vaker herhaalaankopen te doen.

    Na onderzoek van verschillende bedrijven is gebleken dat de gemiddelde besteding met 25% omhoog ging. Dit betekent dus dat naast het verhoogde aantal aankopen, ook de besteding flink is gestegen. Dit realiseert samen een omzetgroei van om en nabij 20%.

    betekenis-loyaliteitsprogramma-1


    ROI

    Na het analyseren van de resultaten is het nodig om te bekijken of dit opweegt tegen de investering die is gedaan. Door het rendement op de investering te berekenen, krijgt u pas een echt duidelijk beeld over de mate waarin het loyaliteitsprogramma rendabel is.

    De berekening hiervoor is erg eenvoudig. De meest simpele manier is o uw opbrengsten te delen door de investering, het resultaat hiervan vermenigvuldigt u met 100.

    Door het gebruik van verschillende KPI’s kunt u het ROI vooraf berekenen. Dit geeft u een extra hulpmiddel bij het nemen van de beslissing voor een loyaliteitsprogramma.

    ROI


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma‘s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>