Om het verdienmodel van een loyaliteitsprogramma exact te weergeven zijn er nog een aantal zaken die u zelf in moet vullen. Deze punten helpen bij de waardebepaling van de investering en de manier waarop u deze investering terug gaat verdienen.


De waardepropositie

Welke waarde voegen uw product en uw bedrijf toe aan het dagelijkse leven van de klant. Het is belangrijk om een goede waardepropositie te formuleren omdat dit opsomt waarmee u zich onderscheidt van de concurrent.

Om dit makkelijk te maken formuleert u een lijst met USP’s. Dit zijn Unique Selling Points, ofwel, wat maakt uw product uniek ten opzichte van de concurrenten.

Over het algemeen moet een product voldoen aan een aantal eisen. Hieronder vallen functionaliteit, financieel aantrekkelijk en waardevol. De mate waarin een product waardevol is kunt u zelf op inspelen door middel van service.

waardepropositie


Klantrelaties

Wie zijn uw klanten? Wat is uw doelgroep en welke wensen hebben uw klanten?

Indien u een brede klantenkring heeft, is het handig om deze te segmenteren op basis van hun wensen. Zo kunt u ervoor zorgen dat u uit elke klantengroep het maximale rendement haalt.

Als u klanten wilt behouden of wilt wegkapen van de concurrentie is het belangrijk om te investeren in het opbouwen van een klantrelatie. Dit houdt in dat u veel met de klant communiceert en gerichte acties kunt bedenken. Een loyaliteitsprogramma kan u hierbij helpen.

klantrelatie-1


Inkomsten

Bij een loyaliteitsprogramma is het duidelijk waar het geld vandaan komt. Uw inkomen wordt vooral gegenereerd door loyale klanten, zoals beschreven in de 20/80 regel. Deze stelt dat 80% van uw omzet voortkomt uit 20% van uw klanten. In dit geval zijn dat de loyale klanten.

Loyale klanten doen meer herhaalaankopen en hebben gemiddeld een hoger bestedingsbedrag. Dit maakt het juist zo financieel aantrekkelijk. Want als deze 20% meer gaat kopen, betekent het dat uw omzet flink gaat groeien.

Ook zult u veel nieuwe klanten binnenhalen, dit komt doordat mensen sneller geneigd zijn langs te gaan bij winkels met een loyaliteitsprogramma. 82,4% van de ondervraagden geeft aan liever naar winkels te gaan die een loyaliteitssysteem hebben.

20-80


Conclusie

Een loyaliteitsprogramma is niet in één keer rendabel. Loyaliteit is iets waar u naast geld ook tijd en aandacht in moet investeren, anders zal het weinig nieuwe inkomsten genereren. Het is dus altijd van essentieel belang om te weten waar u mee bezig bent, anders valt het verdienmodel in duigen.

Desalniettemin is een loyaliteitsprogramma een zeer waardevolle investering, want er is geen betere klant, dan een loyale klant.

verdienmodel


Meer informatie?

Voor meer informatie kunt u terecht op onze loyaliteitsprogramma pagina. Hier vindt u informatie over al onze loyaliteitsprogramma’s. Ook kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.


Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma‘s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Contactgegevens
Tel     :  010 462 22 28

E        : info@datamatch.nl

Offerte aanvragen

[si-contact-form form=’1′]