• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Wat is Citymarketing?

    Het profileren van een gebied

    Het is een begrip dat steeds vaker gebruikt wordt: Citymarketing, maar wat is Citymarketing nu eigenlijk? Citymarketing richt zich op het zo goed mogelijk profileren van een stad, dorp, winkelstraat, winkelcentrum of meerdere verstedelijkte economisch met elkaar verbonden gebieden. De onderscheidende sterke kanten en een eigen identiteitsprofiel staan hierbij centraal. Citymarketing richt zich op de volgende 3 doelgroepen: bezoekers, bedrijven en bovenal de bewoners (de drie belangrijke b’s).

    Waarom is Citymarketing belangrijk?

    Het is niet te ontkennen: citymarketing is een trend. De concurrentiepositie van een gemeente bewaken is nog nooit zo belangrijk geweest als tegenwoordig. Door de globalisering kunnen bedrijven zich overal ter wereld vestigen; ook toeristen en bewoners gaan steeds meer op onderzoek uit. Veel steden houden zich bezig met citymarketing; men bedenkt een hip imago, vergezeld dit met een pakkende slogan en prijst zich via een ronkende marketingcampagne aan. Op deze manier hoopt men toeristen en bedrijven aan te trekken en ondertussen de lokale middenstand en de bewoners vast te houden. Echter de tijd van een slimme slogan en een pakkend promotiepraatje is voorbij. Citymarketing is meer dan alleen promotie.

     

    Bekijk hierboven een conceptuele video waarin een voorbeeld wordt gegeven over het gebruik van lokale marketing / citymarketing.

     

    Wat is citymarketing

    Bekijk hier het regionele spaarsysteem dat DataMatch heeft opgezet in de gemeente Boxtel en omgeving. 

    De rol waarin DataMatch fungeert

    Binnen een gemeentelijk aangestuurd citymarketing project biedt DataMatch een loyaliteitsoplossing voor enerzijds bewoners en anderzijds zelfstandige ondernemers, winkeliersverenigingen en winkelcentra. Het loyaliteitsprogramma draagt ertoe bij dat het winkelen, wonen en recreëren aantrekkelijk wordt c.q. blijft.

    Hoe gaat dit proces in zijn werk?

    In de Citymarketing module worden alle deelnemende bedrijven vastgelegd. Hierbij wordt voor ieder bedrijf rekening gehouden met hun eigen loyaliteitswensen, aan te bieden producten en/of diensten en spaardoelen. De bewoners van het gebied laten éénmalig hun naam en emailadres achter en kunnen vanaf dat moment direct deelnemen en sparen. Dit kan via een een fysieke pas, maar ook via de direct bruikbare consumentenapp. Via deze consumentanapp kan realtime het spaarsaldo, vouchers, aanbiedingen, afspraken, uitnodigingen en algemene informatie over de deelnemende bedrijven bekeken en gebruikt worden.

     


     

    Door Citymarketing ontstaat een win-win situatie

    Een Citymarketing loyaltycampagne maakt het voor de lokale bevolking interessant om te shoppen en te consumeren in hun eigen directe woonomgeving. Wanneer bewoners bij de ondernemers in de buurt consumeren versterkt dit de lokale economie. Omdat de deelnemende bedrijven collectief samenwerken zorgt dit automatisch voor een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod van producten, diensten en belevenissen. De campagne zal uiteindelijk meer winkeltraffic, een stijgende omzet, een positieve klantbeleving en een persoonlijke klantrelatie opleveren voor de deelnemende partijen.

    Voordelen van Citymarketing:

    • Stimuleren lokale economie en verbetering leefbaarheid direct woongebied
    • Verbetering zichtbaarheid lokale bedrijven;
    • Vergroting slagingskans middels collectief programma;
    • Bewoners stimuleren en binden meer te shoppen en te consumeren in eigen woongebied;
    • Vergroting aantrekkingskracht bewoners randgemeenten en toeristen;
    • Profijt voor zowel bedrijven als bewoners;
    • Realtime inzicht in klantgegevens, klantgedrag, bestedingen, interesses e.d. in;
    • Persoonlijkere klantbenadering zorgt voor betere klantrelatie en meer omzet;
    • Eenvoudig en snel te implementeren programma.


     

    Citymarketing klanten van DataMatch:

    boxtelaartjes wat is citymarketing a-kaart wat is citymarketing wat is citymarketing reinkenstraat wat is citymarketing puur-zaans


     

    Meer weten over citymarketingloyalty?

    Bent u geïnteresseerd geraakt in de kansen van Citymarketingloyalty en benieuwd naar de mogelijkheden voor u? Of wilt u eerst wat meer informatie over ‘Wat is Citymarketing? of omtrent onze aanpak bij de ontwikkeling van een dergelijk project? Neem dan direct contact met ons op!

    Tel: 010 462 22 28 Email: info@datamatch.nl

    Stel ons al uw vragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen