Het aantal herhaalaankopen in de retail is ongelooflijk laag. Reden genoeg om te kijken of dit verbeterd kan worden. Met een loyaliteitsprogramma biedt u voordelen ten opzichte van uw concurrentie. In deze blog: redenen waarom uw onderneming een loyaliteitsprogramma nodig heeft!

Concurrentie

In de tijden waarin grote prijsvechters de strijd aan het winnen zijn, is het nodig om je als onderneming te onderscheiden. Met een loyaliteitsprogramma kan een winkel zich differentiëren ten opzichte van de rest.

Door de klantervaring en merkbeleving te verbeteren speelt u dusdanig in op de emoties van uw bezoekers, dat ze sneller terug zullen komen. Prijsvechten tegen grote organisaties is daardoor overbodig.

Bij het aankopen van producten worden klanten geprikkeld door ratio en emotie. Ratio wordt beïnvloed door prijs en emotie wordt beïnvloed door het gevoel dat de klant krijgt bij een bedrijf. Het is dus kunst om uw bedrijf te laten zien als meer dan een verzameling goederen, maar juist als een betrouwbare partner van de klant. Onderzoek heeft uitgewezen dat emotie het wint van ratio. 

 

Behouden van klanten

Het Chartered Institute of Marketing heeft onderzocht dat het behouden van bestaande klanten voor bedrijven tot 30 maal goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Ook heeft dit onderzoek uitgewezen dat loyale klanten 67% meer besteden dan nieuwe klanten.

Verhogen van de klantwaarde

De klantwaarde is de nettowinst ten opzichte van een algemene relatie die u heeft met de klant. Door de klantwaarde te berekenen weet u precies hoe waardevol een klant voor uw bedrijf is en hoeveel de klant bijdraagt aan uw omzet. Een loyaliteitsprogramma kan u hierbij helpen doordat u meer inzicht heeft in gegevens als klantbesteding en koopgedrag. Ook krijgt u met een loyaliteitsprogramma meer inzicht in het klantproces, waardoor u touchpoints kunt verbeteren.

U bouwt een relatie op met uw klanten

Om een emotionele connectie met de klant te creëren en de klantloyaliteit te vergroten, moet u de klant laten weten dat u de klant waardevol vindt.

Data is hierbij van essentieel belang. Zoals hiervoor al gezegd kunt u namelijk uw touchpoints en de algemene klantervaring verbeteren door de data te analyseren. Knelpunten worden snel duidelijk door social mentions, hierop moet u dan ook zo snel mogelijk ageren.

Een loyaliteitsprogramma gaat er van uit dat elke klant uniek is en doelgroepen niet zomaar gesegmenteerd kunnen worden. De praktijk wijst namelijk uit dat koopgedrag zelfs per maand kan wisselen bij klanten.

 

Merkambassadeurs

Als het loyaliteitsprogramma zijn werk heeft gedaan en u eveneens, dan ziet u dat klanten langzaam veranderen in merkambassadeurs. Door social mentions ziet u dat loyale klanten uw bedrijf aan zullen bevelen aan hun vrienden en familie. Dit zorgt vaak voor nieuwe klanten.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

15 + 6 =