• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 20, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Waarom doen klanten mee aan loyaliteitsprogramma’s?

    Waarom doen klanten mee aan loyaliteitsprogramma’s?

    Door de toename van smartphones, gamification en omni-channel marketing, verandert de loyaliteitsmarketing mee. Aan de hand van nieuwe programma’s die via smartphones werken en in een aantal gevallen zelfs al via wearables, wordt er zelfs al gedacht aan afschaffing van de originele klantenkaart en die te vervangen met een digitaal loyaliteitsprogramma.


    Waarom doen klanten mee?

    De belangrijkste reden voor klanten om mee te doen aan loyaliteitsprogramma’s is natuurlijk geld besparen. In de crisisperiode zagen we vooral een toename in het aantal klanten dat deelnam aan loyaliteitsprogramma’s. Een goed voorbeeld hiervan is de Bonuskaart van Albert Heijn.

    Een andere belangrijke reden voor de klanten om mee te doen is beloond worden. Spaarpunten verzamelen, cadeautjes ontvangen en andere leuke kortingen of spaaracties werken zeer stimulerend op de klantloyaliteit. Door kortingen besparen klanten ook geld, dit is nog een extra motivatie om mee te doen met de loyaliteitsprogramma’s. Een voorbeeld hiervan is het AirMiles spaarsysteem, of het EuroSparen van Campina.

    datamatch-brand-loyalty-loyaliteitsprogramma


    Waarom doen klanten mee?

    Voor de klanten van Vodafone zijn er geen twijfels om mee te doen. Zowel het downloaden van de app, als de inschrijving voor het programma zijn gratis, dus er is geen instapdrempel.

    De handeling die verricht moeten worden om de gratis data te bemachtigen zijn makkelijk uit te voeren. Bijvoorbeeld een reclamefilmpje van 30 seconden kan al 50 MB aan data opleveren, of een e-mail adres invoeren van een bekende.

    Voor klanten is het fijn om beloond te worden voor laagdrempelige handelingen. Ze zijn daarbij sneller geneigd om mee te doen. Ook vinden klanten het prettig om niet alleen beloond te worden voor aankopen.

     

    datamatch-kickbit-klanten


    Loyaliteitsprogramma app

    Onderzoek heeft uitgewezen dat in de tijd van digitalisering, klanten sneller deelnemen aan een loyaliteitsprogramma dat aan een mobiele applicatie gekoppeld is.

    Dit komt door het gemak van applicaties en het feit dat de klant geen inspanningen hoeft te doen door naar een website te gaan en elke keer in te loggen. Ook kan de applicatie als vervanger van de klantenkaart werken, dus de klant hoeft niets extra’s mee te nemen naar de winkel.

    41% van de mensen is minder snel geneigd om deel te nemen als het loyaliteitsprogramma via een app werkt.

    datamatch-loyaliteitsprogramma-app


    Klantenkaart of digitaal?

    De uitslagen van onderzoeken naar deze vraag gaan gelijk op. Veel klanten zijn erg tevreden met de huidige klantenkaarten, omdat ze het gewend zijn. Bij de overgang naar digitaal zijn klanten vaak angstig voor privacy en dat terwijl hun gegevens in handen blijven van hetzelfde bedrijf.

    De voorstanders van digitaal zijn veelal de mensen die veel met hun smartphone bezig zijn. Door de opkomst van digitale betaalmiddelen zijn bankpassen en losgeld binnenkort overbodig. Een digitaal loyaliteitsprogramma sluit hier perfect op aan. Zo hebben klanten alles op dezelfde plek en is er optimaal gebruiksgemak.

    datamatch-loyaliteitsprogramma-klantenkaart


    Conclusie

    Zoals in de afbeelding te zien is, hebben winkels met een loyaliteitsprogramma 82,4% meer kans op klanten. Dit betekent dus dat loyaliteit hip is en mensen er graag aan meedoen.

    Klanten staan veelal open voor vernieuwingen van loyaliteitsprogramma’s, maar het beste is om voor het digitaliseren, eerst de interactie te zoeken met de klant. Weet wat de klant wilt en daar word je voor beloond. Ook is het verstandig om de digitalisering stapsgewijs door te voeren en niet in één keer. Laat het digitale loyaliteitssysteem komen en laat het in een langere periode steeds meer overnemen, zo kunnen mensen zich er makkelijker op instellen.

    Directe afschaffing van de klantenkaart is dus nog niet aan de orde, deze ontwikkeling zal de komende jaren gestaag doorgevoerd worden. In ieder geval is er geen  beter moment om met een loyaliteitsprogramma te beginnen dan nu!

    datamatch-loyaliteitsprogramma-conclusie


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>