Een paar jaar terug was het nog een vreemd idee, praten tegen een elektronisch apparaat. Dit lijkt tegenwoordig steeds normaler te worden. De technieken zijn er, maar de toegevoegde waarde is nog beperkt. Er komen steeds meer apparaten en applicaties die er gebruik van maken. Hoewel het aantal mensen dat de spraakgestuurde techniek al gebruikt nog gering is, zijn er wel degelijk bedrijven die de techniek succesvol inzetten voor bijvoorbeeld betere serviceverlening.

KLM Blue Bot

Voor KLM bijvoorbeeld zijn de spraakgestuurde technieken niet  nieuw. Zij introduceerde eind 2017 de Blue Bot. Een videogestuurde inpakhulp. Deze is te activeren met een Google Home device  door ‘’Start KLM’’ uit te spreken. Deze tool helpt je als een moeder bij het inpakken van je koffer. Ze vertelt je niet alleen wat je mee moet nemen, maar ook specifieke informatie zoals het regelen van een visum en vaccinaties die je moet nemen 

De stap om een groot deel van je leven over te dragen aan een computer gestuurd brein is volgens de makers nog te groot voor het publiek. Bij Microsoft spreken ze daarom niet van autonome intelligentie, maar van progressieve.

 

Gemak dient de mens

Voor specifieke doelgroepen zoals mensen met een beperking maakt spraakgestuurde techniek een groot verschil. Typen, aanklikken: al deze functies worden vervangen door spraak. Voor de mensen die – om wat voor rede dan ook – niet in staat zijn een muis te bedienen hebben de beschikking over verschillende tools. Deze tools worden door middel van gesproken commando’s en feedback websites geraadpleegd. Volgens Google zal in 2020 meer dan de helft van de zoekopdrachten gesproken zoekopdrachten zijn.

Amazon Alexa

Spraakgestuurde systemen hebben een goede potentie om uit te groeien tot een nieuwe trend om offline en online belevingen beter met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld de Alexa tool. Alexa is een intelligente persoonlijke assistent gemaakt door Amazon. Deze tool is o.a  in staat om vragen te beantwoorden, het weerbericht voorspellen, notities maken, luisterboeken voorlezen, muziek afspelen, eten bestellen en nog veel meer.  Ook is dit een  prima instrument om bijvoorbeeld klanten tijdens hun aankoopproces informatie te geven over het productaanbod.  Je kunt hiermee  gemakkelijker multitasken, bepaalde handelingen sneller verrichten en je hebt altijd gewenste informatie bij de hand. Gesproken advertenties gericht op de specifieke gebruiker, op de juiste momenten, zijn een niet te missen kans in de toekomst.

Hierdoor zal er een nieuwe dimensie ontstaan in e-commerce. Je zult er dan rekening mee moeten houden dat de klant niet meer zoekt  in je webshop, maar zal praten tegen zijn Amazon Alexa. Gesproken advertenties gericht op de specifieke gebruiker, op de juiste momenten, zijn een niet te missen kans in de toekomst!

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

6 + 9 =