• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on dec 24, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Starbucks loyaliteitsprogramma, Koffie & loyaliteit

    Starbucks loyaliteitsprogramma, Koffie & loyaliteit

    Starbucks loyaliteitsprogramma, de combinatie van koffie en loyaliteit. Het klinkt als een aparte combinatie, echter dit is alles behalve waar! Het keten Starbucks heeft zeker een loyaliteitsprogramma. De opstart hiervan vind plaats in de VS. Starbucks onderscheid drie verschillende soorten klanten:

     

    • Welcome: hebben geen voordeel
    • Green: refill
    • Gold: refill, gratis koffie en speciale aanbiedingen

     

     


    In het programma begin je bij Welcome, zodra 5 drankjes gekocht zijn word promoveert de klant naar Green. Om gold member te worden moeten er 30 kopjes koffie worden gekocht binnen 12 maanden tijd.

     

    Het loyaliteitsprogramma van Starbucks is bekeken door het Amerikaanse neurosciencemarketing.com. Zij vonden het programma goed in elkaar zitten, echter zat er een klein nadeel in. Als de klant Gold member is maar niet meer aan de 30 kopjes koffie per jaar komt wordt de klant teruggeplaatst naar Green, wat de klant niet als positief zal ervaren. De website neurosciencemarketing.com geeft dan ook een aantal tips om negatieve ervaringen te voorkomen:

     

    loyaliteitsprogramma-gold-member

     

     


    De gouden regels van Starbucks

     

    Progressie tonen: De klanten van Starbucks kunnen niet gemakkelijk zien hoeveel koffie ze de afgelopen tijd gekocht hebben, hiervoor moet namelijk op internet ingelogd worden. Voor Starbucks kan het een aanbelever zijn om op de kassabon de progressie van de klant te zetten zodat zij nog meer gemotiveerd raken om gold member te worden.

     

     

    Informeer vooraf: De klant werd overvallen met de mededeling dat zij geen gold member meer was maar kon hier ook geen verandering in brengen. Het zou een pluspunt zijn als er bijvoorbeeld na 10 maanden een bericht wordt gestuurd dat er nog een bepaald aantal koffie gekocht moet worden om de gouden status te behouden.

     

     

    Geef afhakende klanten een voorsprong: Zodra een klant vanaf de gouden status terug is bij af, en onder het onderdeel welcome valt betekend dit dat de klant weer 30 keer koffie moet kopen. De klant is eerder een loyale klant geweest (die behouden moeten worden) waardoor het verstandig is deze klanten een voorsprong te geven van bijvoorbeeld 15 punten zodat de kans dat de klant in het oude aankooppatroon terugkomt vergroot.

     

     

    loyaliteitsprogramma-gouden-tip

     


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>