• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on dec 12, 2014 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Retail innovatie voor winkeleigenaar

    Retail innovatie voor winkeleigenaar

    Drie ijzersterke voorbeelden

    Het gaat niet al te goed in de retailbranche. Innovaties zoals de opkomst van de webshop, snoepen een groot aandeel van de omzet van de bestaande retailketens. Is de hoop verloren voor de winkeliers of zijn er nog kansen die niet voldoende benut worden?

    In het nieuws wordt er vaak niet positief gesproken over de toekomst in de retailbranche. De retaillers hebben een vernieuwende aanpak nodig, want de winkeliers mogen hun bestaansrecht niet verliezen. Hierbij drie innovaties waardoor de retailketens innoverend kunnen zijn en zo het verlies van marktaandeel kunnen minimaliseren of zelfs marktaandeel kunnen vergroten.

    Retail innovatie # 1. De NFC supermarkt in Parijs

    De NFC supermarkt in Parijs werkt met het zogenaamde Near Field Communication (NFC) systeem. In verschillende apparaten waaronder sommige mobiele telefoons zijn er chips ingebouwd die kunnen communiceren met een NFC chip (afstand maximaal 10 cm).

    Deze chips zijn onder het prijskaartje van de verschillende productschappen geplaatst. De bezoekers leggen de telefoon tegen het prijskaartje aan en zien meteen relevante informatie over het product. Daarnaast kunnen de shoppers een video bekijken over het product of indien gewenst afrekenen. Dat betekent dat een supermarkt die gebruik maakt van NFC chips, geen kassamedewerkers nodig heeft. Een andere strategie als winkelier zou kunnen zijn om te besparen op het huidige kassapersoneel en betaling via de chip/kassa beiden mogelijk te maken.

    Bekijk de video over NFC chips in supermarkt Casino.

    Retail innovatie #2. De cloud vol met bonnetjes

    Tegenwoordig horen we steeds vaker het woord Cloud langskomen. Heel simpel gezegd is de Cloud een omgeving waar bepaalde informatie en documentatie online staan. Het voordeel is dus dat deze documenten online staan en toegankelijk zijn via elke computer met een internetverbinding (en uiteraard de benodigde inloggegevens). Denk bijvoorbeeld aan het bureaublad van je computer thuis, die kan je dan ook beheren via werk of je Smartphone (Google Cloud).

    Supermarkt Booths is vorig jaar gestopt met het uitgeven van papieren kassabonnetjes. In plaats daarvan worden de bonnetjes nu automatisch opgeslagen in de Cloud. Iedere bezoeker heeft een persoonlijk account dat toegankelijk is via het internet en een applicatie.
    De voordelen hiervan zijn dat de supermarkt MVO bezig is en de consument inzicht geeft in haar eigen bestedingspatroon. Nog belangrijker zelfs; de supermarkt heeft nu gedetailleerd inzicht in  het koopgedrag van haar klanten en kan nu klantprofielen aanmaken en verrijken. Tevens zorgt dit ervoor dat de supermarkt op deze wijze veel gerichter kan werken aan klantloyaliteit.

    Onderscheidend vermogen creëren en innoverend bezig zijn, mogelijk via de Cloud.

    Retail innovatie #3. Sharp lanceert de magische spiegel

    Een digitale spiegel die de shoppers kan helpen met het kiezen van het juiste kledingstuk. Dat is het idee achter de magische spiegel die Sharp heeft geïntroduceerd. De bezoekers kunnen met één druk op de knop de kleur van het gedragen kledingstuk veranderen. Vervolgens kunnen de klanten de outfit die ze het mooist vinden, delen via Sociale Media. Zo kunnen kennissen, vrienden en familie hun zegje erover doen en kan de shopper haar uiteindelijke keuze maken.

    Sharp magische spiegel - retail innovatie

     

    Er zijn nog veel meer mogelijkheden die toegepast kunnen worden op het gebied van retail innovatie. Datamatch heeft al jaren lang ervaring in de retailbranche als loyalty specialist. Wij bedienen onder andere de volgende retailketens: ICI Paris XL, DA en Kruidvat.

     

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>