• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jan 30, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Pakkende sales promotion : 4 kernpunten

    Pakkende sales promotion : 4 kernpunten

    Een sales promotion campagne is een geweldige manier om prospects aan te zetten tot het afnemen van een product of dienst. Maar, de keuze om te investeren in sales promotion zonder de elementen te kennen die een campagne tot een succes maken, levert het risico op dat u zelfs uw klanten kunt verliezen.

    In deze blog gaan we dieper in op sales promotion met 4 essentiële elementen voor een succesvolle sales promotion campagne.


     

    Doelgroep

    Over de gehele ‘levensduur’ besteedt een loyale klant gemiddeld 10 keer zoveel als de gemiddelde klant. Eén van de belemmerende factoren bij het opzetten van welke marketingcampagne dan ook, is het vinden van mogelijke nieuwe ambassadeurs voor het bedrijf. Veel marketeers maken de fout om een zo groot mogelijk netwerk te gebruiken voor hun marketing uitingen, maar hebben niet door dat dit juist averechts kan werken. Zijn gaan er van uit dat een groter bereik zorgt voor meer prospects die daadwerkelijk een aankoop doen.

    Deze manier van campagne voeren is uiterst inefficiënt. Er is namelijk maar een klein deel dat hierbij daadwerkelijk een aankoop gaat doen, waardoor er een hoop geld weggegooid wordt.

    Om de juiste doelgroep te vinden, moet je eerst weten wat voor klanten je al in huis hebt. Door middel van een enquête of korte vragenlijst, kun je al snel meer te weten komen over de klant. Wellicht is het handig om hier zelfs een beloning voor aan te bieden, zodat klanten sneller hun data zullen delen. Nu de doelgroep gevonden is, is het handig om te weten welke punten jouw product uniek maken en hoe deze toegevoegde waarde heeft voor de klant. Maak een opsomming van USP’s en bepaal aan de hand van klantdata welke het belangrijkste zijn.

    Zo kan de sales promotion campagne toegespitst worden op de gewenste doelgroep.


     

    (Meetbare) doelstellingen

    Zonder doelstelling is een sales promotion een loze marketingkreet zonder betekenis. Ondernemers die een duidelijke doelstelling formuleren voor hun marketingcampagne, verdienen gemiddeld 10 keer zoveel dan ondernemers die dit niet doen, zoals onderzocht in het Harvard MBA Program.

    Stel dus een duidelijk doel. Is de campagne gericht op acquisitie of retentie? Wil je dat klanten vaker terugkomen, of juist dat ze gemiddeld voor een hoger bedrag gaan kopen.

    Als deze doelstelling helder is, probeer deze dan om te zetten in cijfers, zodat er naderhand gemeten kan worden of de doelstelling wordt gehaald of niet.

    meetbare-doelstelling-sales-promotion

    Voldoende promotie

    Een sales promotie is gericht op het verhogen van de omzet gedurende een korte periode. Eén van de doelstellingen is om klanten naar het bedrijf te trekken. Maar is het niet zo belangrijk om de aandacht naar de promotie zelf te trekken?

    De effectiviteit van een sales promotie campagne hangt af van de doelgroep. Zij moeten de campagne te zien krijgen en de campagne begrijpen. Maar, hoe promoot je, je eigen promotie.

    Een promotionele campagne promoten is hetzelfde als het promoten van elk ander product. Zorgen voor exposure door beeldmateriaal, promotioneel materiaal als in flyers en folders, mond-op-mond reclamen, social media, website, e-mail, publicaties, persberichten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Eindeloze mogelijkheden, brengen logischerwijs ook nadelen met zich mee, namelijk, door je teveel te fixeren op het promoten van de sales promotion campagne, kan je als ondernemer meer geld kwijtraken dan van tevoren gedacht. Het is daarom juist gunstig om de goedkopere kanalen te benutten, zoals bijvoorbeeld e-mail. Onderzoek heeft uitgewezen dat 44% van de ontvangers een aankoop doet op basis van een promotionele e-mailing.

    sales promotion 1

    Waarde

    Bovenal is het belangrijkste dat jouw product waarde toevoegt. Als de klant de waarde van het product niet inziet, zal deze het product niet aanschaffen. Met een sales promotion campagne kun je extra waarde toevoegen aan het product, namelijk, klanten een extra dimensie bieden door middel van een leuke spaaractie waarmee zijn kunnen sparen voor een exclusief item.

    Als je weet welke waarde jouw promotionele actie moet bieden aan de klanten, is er zomaar de kans dat je een solide plan hebt voor een mooie sales promotion campagne.

    Een laatste waarschuwing

    Veel bedrijven zijn de mist ingegaan met hun promotionele acties. De campagnes waren droog en ‘overdone’ waardoor klanten juist wegliepen in plaats van terugkeren.

    Een sales promotion hoort juist doordacht te zijn met alle vier de bovenstaande punten in acht genomen.


    Meer informatie over Sales Promotion?

    Wilt u meer informatie over Sales Promotion, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>