Loyalty specialisten hebben al vele ontwikkelingen gezien. Van het oude, inmiddels achterhaalde, loyalty 1.0 zijn we inmiddels doorgegroeid naar loyalty 3.0 . Hoe loyaliteitsmarketing zich heeft ontwikkeld is enorm interessant, omdat deze ontwikkeling een afspiegeling is van de veranderende klantbehoeftes.

Loyalty 1.0

Spaaracties bestaan al ontzettend lang. De eerste spaaractie in Nederland dateert zelfs van vóór de Eerste Wereldoorlog.

In het jaar 1903, ruim een eeuw geleden, bracht koekfabrikant Verkade het eerste plaatjesalbum uit. Dit bleek een enorm succes. Het eerste plaatjesalbum van Nederland bestond uit plaatjes van sprookjesfiguren. Deze plaatjes werden door Verkade ingekocht in Duitsland. In 1906 werd er voor het eerst tekst geplaatst in de plaatjesalbums. Dit waren bijschriften bij de plaatjes, geschreven Jac. P. Thijsse, die in die tijd erg populair was door zijn vogelboeken.

Een lange tijd werd er niks meer aan spaaracties gedaan. Door een lange periode van onrust ( Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog ) en de wederopbouw van Nederland, waren consumenten totaal niet meer bezig met spaaracties. Er waren immers belangrijkere zaken.

De daarop volgende belangrijkere spaaracties dateren van een stuk later. We praten hier natuurlijk over dé rage van het jaar 1995. Flippo’s. Iedereen spaarde flippo’s.

De geschiedenis bewijst maar dat loyaliteit vroeger heel wat anders was dan dat het nu is.

Loyalty 2.0

De opkomst van digital speelt een ontzettend groot belang bij de ontwikkeling van loyaliteitsmarketing. Het vergde een nieuwe kennis van de markt en techniek om klanten via de digitale kanalen te binden aan het bedrijf.

Met de ontwikkeling van SMS en e-mail kregen bedrijven hele nieuwe manieren om met hun klanten te communiceren. Een bordje op de deur hangen met informatie was ineens een stuk minder belangrijk, omdat klanten op elk gewenst moment informatie toegezonden kon worden.

Door middel van klantenkaarten konden de klanten een spaarsaldo opbouwen. Dit was vaak gekoppeld aan een pc-systeem wat weergaf hoeveel punten er gespaard waren. Door middel van dusdanige systemen konden bedrijven klantprofielen opbouwen, waarmee zij gericht informatie konden zenden naar hun klanten.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

4 + 6 =