• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jan 9, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    De ontwikkeling van loyaliteitsmarketing.

    De ontwikkeling van loyaliteitsmarketing.

    Loyalty specialisten hebben al vele ontwikkelingen gezien. Van het oude, inmiddels achterhaalde, loyalty 1.0 zijn we inmiddels doorgegroeid naar loyalty 3.0 . Hoe loyaliteitsmarketing zich heeft ontwikkeld is enorm interessant, omdat deze ontwikkeling een afspiegeling is van de veranderende klantbehoeftes. 

     


    Loyalty 1.0

    Spaaracties bestaan al ontzettend lang. De eerste spaaractie in Nederland dateert zelfs van vóór de Eerste Wereldoorlog.

    In het jaar 1903, ruim een eeuw geleden, bracht koekfabrikant Verkade het eerste plaatjesalbum uit. Dit bleek een enorm succes. Het eerste plaatjesalbum van Nederland bestond uit plaatjes van sprookjesfiguren. Deze plaatjes werden door Verkade ingekocht in Duitsland. In 1906 werd er voor het eerst tekst geplaatst in de plaatjesalbums. Dit waren bijschriften bij de plaatjes, geschreven Jac. P. Thijsse, die in die tijd erg populair was door zijn vogelboeken.

    Een lange tijd werd er niks meer aan spaaracties gedaan. Door een lange periode van onrust ( Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog ) en de wederopbouw van Nederland, waren consumenten totaal niet meer bezig met spaaracties. Er waren immers belangrijkere zaken.

    De daarop volgende belangrijkere spaaracties dateren van een stuk later. We praten hier natuurlijk over dé rage van het jaar 1995. Flippo’s. Iedereen spaarde flippo’s.

    De geschiedenis bewijst maar dat loyaliteit vroeger heel wat anders was dan dat het nu is.

     

     

    loyaliteitsmarketing-geschiedenis


    Loyalty 2.0

    De opkomst van digital speelt een ontzettend groot belang bij de ontwikkeling van loyaliteitsmarketing. Het vergde een nieuwe kennis van de markt en techniek om klanten via de digitale kanalen te binden aan het bedrijf.

    Met de ontwikkeling van SMS en e-mail kregen bedrijven hele nieuwe manieren om met hun klanten te communiceren. Een bordje op de deur hangen met informatie was ineens een stuk minder belangrijk, omdat klanten op elk gewenst moment informatie toegezonden kon worden.

    Door middel van klantenkaarten konden de klanten een spaarsaldo opbouwen. Dit was vaak gekoppeld aan een pc-systeem wat weergaf hoeveel punten er gespaard waren. Door middel van dusdanige systemen konden bedrijven klantprofielen opbouwen, waarmee zij gericht informatie konden zenden naar hun klanten.

    geschiedenis loyaliteitsmarketing 2.0


    Loyalty 3.0

    Loyalty 3.0 gaat veel verder dan Loyalty 1.0 en 2.0. Het draait namelijk niet alleen meer om aankopen, maar juist om engagement.

    Klanten zijn omnichannel klanten. Zij hebben toegang tot alle platformen vanaf één apparaat en profiteren hiervan. Dit betekent dat ook de loyaliteitsprogramma’s mee moeten met de tijd.

    De feiten laten zien dat acquisitie vijf keer duurder is dan retentie. Daarom is het belangrijk om loyale klanten te hebben, als ambassadeurs van een bedrijf, verzorgen zij de acquisitie.  Hoe loyaler de klant, hoe waardevoller deze is.

    Big data staat centraal in Loyalty 3.0, de klant écht kennen is waar het om draait. Bedrijven hoeven de klant niet meer aan te voelen, maar kunnen alle nodige informatie uit de database trekken. Door middel van social media, e-mail, messenger apps en dergelijke kunnen zij de klanten nog persoonlijker benaderen.

    Een groot onderdeel van Loyalty 3.0 is gamification. Gamification zorgt ervoor dat klanten heel actief met het loyaliteitsprogramma bezig zijn. Door middel van beloningen op basis van social shares, check-ins en andere activiteiten, kunnen klanten levels unlocken, beloningen verdienen en bepaalde mijlpalen binnen het programma behalen.

    geschiedenis-loyaliteitsmarketing-3-0


     

    Loyaliteitsmarketing

    De ontwikkelingen in de loyaliteitsmarketing zorgen ervoor dat marketeers en technici in deze sector altijd alert moeten blijven. Het is belangrijk om voor te lopen op de concurrenten, anders worden de systemen voor de klanten minder interessant.

    Met loyalty 3.0 bent u in ieder geval altijd de klant een stapje voor.

    geschiedenis-loyaliteitsmarketing-loyaliteitsmarketing

     


     

    Wilt u uw klantloyaliteit verhogen?

    Vraag dan uw klantbehoud strategie aan. In combinatie met één van onze oplossingen nu 25% korting op de strategie.

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>