Een online loyaliteitssysteem is iets waar retailers steeds vaker naar op zoek gaan, doordat de online markt binnen de retail blijft groeien proberen steeds meer retailers de loyaliteit van klanten te vergroten. Veel retailers gebruiken de zelfde strategieën als ze gebruiken in de fysieke winkel, echter is de vraag of dit dezelfde resultaten oplevert.


 

Online loyaliteitsprogramma

De meest voor de hand liggende strategie om de loyaliteit van uw klanten te vergroten is een loyaliteitssysteem, zowel voor de online als offline markt. Er is onderzoek gedaan of de resultaten van het online loyaliteitssysteem en het offline loyaliteitssysteem van elkaar verschillen. Er is ook rekening gehouden met winkelvoorkeuren van de consumenten en gebruik gemaakt van aankoopdata door middel van het online loyaliteitsysteem.

 

Met een online loyaliteitsprogramma kunt u klanten belonen die aankopen doen in de webshop, uw Facebook/Twitter account liken, meer persoonlijke gegevens achterlaten.

 

 

online-loyaliteitsprogramma-klanten

 


 

 

Kans op succes

Uit het onderzoek kwam het resultaat dat de kans groter is dat een online loyaliteitssysteem in de retailmarkt slaagt dan een offline loyaliteitssysteem. Als een consument een duidelijke winkelvoorkeur heeft, heeft het loyaliteitssysteem minder effect. De winkelvoorkeur van een consument zal online sneller veranderen dan offline. Offline is het voor de consument een grotere stap om over te stappen, omdat dit ook te maken heeft met geografische afstand en gemak.

online-loyaliteitsprogramma-intergratie

 


 

 

 

Gebruik van data

De transactiedata kunnen in een markt van wisselende winkelvoorkeur inzicht geven of het loyaliteitssysteem een positieve of negatieve invloed heeft op de winstgevendheid van de organisatie, resulteert het onderzoek. Dit betekend dat het voor de retailer een belangrijke overweging is om een loyaliteitssysteem in te zetten.

 

 

 

marketing-automation-gepersonaliseerd


 

 

Sleutel tot loyaliteit

Er liggen grote kansen voor online retailers volgens het onderzoek. Het gebruik van een loyaliteitssysteem en het gebruik van klantdata lijkt de sleutel tot succes (het verkrijgen van loyale klanten). Door een online loyaliteitssysteem wordt het verzamelen van klantdata gemakkelijk. Daarvoor moet het loyaliteitssysteem wel op de juiste manier ingericht worden en van te voren goed doordacht worden.

loyaliteitsprogramma-webshop-klantbehoud


Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Contactgegevens

Tel     : 010 462 22 28

E        : info@datamatch.nl

Offerte aanvragen

[si-contact-form form=’1′]