• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on feb 2, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Omgaan met klantdata

    Omgaan met klantdata

    Klantdata gaat steeds meer een centrale rol spelen in de marketingstrategie. Door middel van klantdata worden er heldere profielen opgesteld, waarmee bedrijven steeds meer effectief op de persoonlijke behoeften van de klanten inspelen.


    Waarom?

    Om aan de slag te kunnen met klantdata, is het allereerst belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben. Waarvoor wil je klantdata verzamelen, wat ga je ermee doen en hoe ga je dit aanpakken.

    Maar waarom is ‘data-driven marketing’ nou zo belangrijk? Het antwoord is vrij simpel.
    Als je naar een nieuwe plek toe rijdt in de auto, ga je ook niet zonder navigatie of kaart op pad. Ondernemingen hoeven niet meer het gouden ei van Columbus te vinden, er staan namelijk een hoop solide oplossingen klaar om klantdata te verzamelen, actueel te houden en inzichtelijk te verwerken. Een voorbeeld hiervan is het Marketing Dashboard. Een web-based omgeving waarin uw klantdata actueel, schoon en inzichtelijk weergeven wordt.

    Een reden voor bedrijven om te starten met het werken met klantdata is het prominenter aanwezig willen zijn in de levensduur van de klant. We hebben het hier niet over het doen van een aankoop bij een bedrijf en dan weer weglopen, maar een solide, uitgediepte zakelijke relatie tussen klant en bedrijf. Met één druk op de knop kan de klant uw product vele malen goedkoper vanuit Azië importeren, waardoor prijsconcurrentie lastig te voeren is. De kunst is juist, uw klant een extra dimensie bieden en daardoor een uitgediepte relatie metf de klant opbouwen.

    De voordelen van een data-driven aanpak:

    • De waarde van marketing : meer inzicht in de besteding van uw marketingbudget. U ziet waar uw investering heengaat en hoeveel deze oplevert.;
    • Een-op-een benadering : uw klant krijgt het gevoel als persoon gezien te worden. Door een data-driven aanpak kunt u de doelgroep goed in kaart brengen en deze doelgroep ook heel gemakkelijk segmenteren.;
    • Grip op de kanalen : omnichannel is een woord dat de komende jaren steeds meer gebruikt gaat worden. De klant staat centraal en moet via alle kanalen de gewenste informatie real-time kunnen opvragen. Een datagedreven strategie geeft u inzicht in deze kanalen.

     


    Klantdata verzamelen

    Het belangrijkste van een datagedreven strategie blijft het vergaren van de gewenste klantdata. Eerst moet u selecteren, wat wil ik van de klant weten. Vervolgens een manier vinden om deze data binnen te halen.

    Secundaire data

    Secundaire data is data die al beschikbaar is binnen het bedrijf of data die u gemakkelijk bij derden kunt opvragen ( CBS, Kadaster etc ). Dit is vaak oppervlakkige data zoals de NAW gegevens en wellicht zelfs een geboortedatum.

    Met deze data kunt u een standaard klantprofiel opstellen. Nu weet u welke klanten u binnen heeft. Maar de echte verdieping heeft u nu nog niet.

    Primaire data

    Primaire data zijn de klantgegevens die u zelf actief binnen haalt. Dit is het resultaat van onderzoek. Vaak weergeven in ‘raw data’. Dit is eigenlijk data waar men nog niet zoveel mee kan. Door dit te filteren, op te schonen en inzichtelijk te koppelen aan klantprofielen krijgt men bewerkte data, ook wel informatie genoemd. Dit zijn de gegevens waarmee een bedrijf vervolgens campagne gaat voeren.

    Data verzamelen is zo makkelijk nog niet. In een periode waarin privacy een controversieel onderwerp aan het worden is, zijn klanten steeds banger om hun gegevens achter te laten, dit uit angst voor privacy schending. Toch wil je als ondernemer heel graag deze data hebben. Uit onderzoek is gebleken dat een beloning koppelen aan het opvragen van gegevens in 31% van de gevallen averechts werkt. Men is achterdochtig en vertrouwt het  niet.

     

    klantdata-verzamelen

    Maar hoe kunt u dan wel klantdata verzamelen? Door middel van een formulier of vragenlijst op de website, krijgen klanten een omgeving waar zij gemakkelijk hun gegevens en interesses in kunnen vullen. Echter, niet alle personen willen dit zomaar invullen.

    U kunt uw klanten overtuigen om hun gegevens achter te laten op verschillende manieren.

    • Bied iets waardevols : klanten doen het niet meer voor een normale beloning. Het zorgt ervoor dat er creatief gedacht moet worden, wat kan ik de klant bieden? Bijvoorbeeld door informatie te bieden. Bied een whitepaper aan in ruil voor een e-mailadres, of organiseer een webinar. Vervolgens kan er middels een follow-up mail om meer gegevens gevraagd worden;
    • Geef duidelijke informatie : geef de klant duidelijke informatie. Leg ze uitgebreid uit waar hun gegevens voor gebruikt worden. Dit geeft bij de klant een gevoel van vertrouwen.;


     

    Klantdata gebruiken

    Na het verzamelen van de klantdata, moeten er stappen gezet worden om deze effectief te gebruiken.
    Klantdata inzetten voor campagnes is een kunst omdat niet elke klantgroep behoefte heeft aan dezelfde marketinguiting.

    Het is niet wenselijk dat mensen die zojuist een winterjas hebben gekocht een e-mail krijgen waarin staat dat de winterjassen in de aanbieding zijn. Daarom is het belangrijk om met een goed overzicht te werken waaruit u gemakkelijk klantsegmenten kunt aanmaken op basis van de verzamelde data.

    Met klantdata kunt u uw bezoekers adviseren, stimuleren en informeren. Uit onderzoek is al meerdere malen gebleken dat klanten door middel van simpele services sneller geneigd zijn een aankoop te doen.

    Zoals bijvoorbeeld:

    • Aanbevelingen : 53% van de ondervraagde klanten geeft aan sneller te kopen bij een winkel/webshop waar een aanbeveling wordt gedaan op basis van eerdere aankopen.
    • Advertenties    : 49% van de ondervraagden geeft aan sneller te kopen als zij online gepersonaliseerde advertenties tegenkomen die aansluiten bij hun interesses.
    • E-mailing          : 48% van de ondervraagden geeft aan sneller te kopen naar aanleiding van gepersonaliseerde e-mailings op basis van hun surf- en koopgedrag.
    • Ervaring            : 45% van de ondervraagden geeft aan sneller te kopen bij een bedrijf waar de volledige koopervaring wordt gepersonaliseerd.
    klantdata-gebruiken

    De toekomst van klantdata

    Klantdata gaat een centrale rol spelen in bijna elke marketingstrategie. Dit heeft alles te maken met de transitie van offline naar online en met de verschuiving van multichannel naar omnichannel. Een omnichannel benadering biedt u namelijk veel meer inzicht in de klant en zijn off- en online gedrag.

    Ook is er nog het verschil dat omnichannel veel klantvriendelijker is. Waar multichannel de focus had op het bereiken van de klanten middels verschillende kanalen, ligt de focus nu bij de klant die het bedrijf moet kunnen bereiken via de verschillende kanalen. Dit zorgt niet alleen voor een diepgaande klantbeleving, maar zorgt er ook voor dat u via al deze kanalen klantdata kunt verzamelen. Er wordt inzicht verkregen in offline gedrag, wanneer komt de klant in de winkel en wat doet de klant daar, wat doet de klant op social media, wat doet de klant op onze website en hoe is de persoonlijke communicatie met de klant via bijvoorbeeld telefoon of e-mail.

    omnichannel loyaliteitsprogramma

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>