• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 2, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Neuromarketing : Sluwe truc of wondermiddel?

    Neuromarketing : Sluwe truc of wondermiddel?

    Neuromarketing is een jong begrip in de marketing en men is er nog steeds niet over uit of het ethisch verantwoord is om in te spelen op het onderbewustzijn van anderen. De vraag is of consumenten zich wel kunnen weren tegen deze controversiele, maar effectieve manier van marketing.


     

    Wat is neuromarketing?

    Met neuromarketing probeert een marketeer in te spelen op het onderbewustzijn van de ontvanger. Door wetenschappelijke onderzoeken krijgt men steeds meer inzicht in het onderbewustzijn van de mens en de werking van het menselijk brein. Door middel van neuromarketing maakt men gebruik van deze gegevens om in te spelen op factoren die de consument zelf niet in de hand heeft.

     

    neuromarketing

     


     

    Hoe werkt het?

    Iedereen krijgt dagelijks minstens 10.000 reclameboodschappen doorgezonden. We nemen de boodschap waar, maar voor het menselijk brein is het onmogelijk om al die 10.000 boodschappen permanent op te slaan. We vergeten dus een hoop informatie die bedrijven naar ons zenden. Door in te spelen op factoren in ons onderbewustzijn, kan een marketeer zorgen dat wij door middel van verborgen elementen, toch de informatie opslaan en in sommige gevallen zelfs bepaald gedrag gaan vertonen.

    Om dit succesvol te doen kan de marketeer op twee dingen inspelen die enorm belangrijk zijn bij het opvangen van signalen: emotie en zintuigen.

     

    neuromarketing

     


     

    Emotie

    Onderzoek heeft uitgewezen dat 95% van de menselijke beslissingen onbewust wordt genomen. Deze beslissingen komen uit het onderbewustzijn en zijn gemotiveerd door instinct, aangeleerde patronen en gevoel. Wat opvallend is, is dat men deze beslissingen achteraf op een rationele manier wil rechtvaardigen. Een verschijnsel wat bij iedereen voorkomt. Je hebt iets gekocht wat eigenlijk niet nodig is en toch probeer je de aankoop te rechtvaardigen.

    Vanuit organisaties zien we vaak rationele reclameboodschappen. Goedkoper, beter, sterker, en sneller om er even een aantal te noemen. Met gebruik van neuromarketing komt er een ontwikkeling waarin de reclameboodschap op emotie gericht zal worden. Waarom heeft de klant een product nodig en wat draagt het product bij aan de emotionele toestand van de klant.

    Eén van de basisbehoeften van de mens, zoals beschreven door Maslow, is herkenning. We worden graag herkend en we vinden herkenbare personen betrouwbaarder. Herkenning is een aanknopingspunt. Neuromarketing maakt gebruik van deze behoefte. Door veel foto’s te gebruiken waarop veel mensen staan afgebeeld, of door beroemdheden te gebruiken in reclamecampagnes. Op deze manier is de herkenningsfactor hoger en wordt de reclameboodschap sneller aangenomen als de waarheid.

    Iedereen kent ze wel. Die kleine kraampjes in de supermarkt waar organisaties gratis samples uitdelen aan nietsvermoedende voorbijgangers. Op het eerste gezicht lijkt het heel aardig. Een organisatie geeft gratis iets weg zonder iets terug te verwachten, maar niets is minder waar. Doordat de organisatie iets weggeeft, voelt de ontvanger vaak een onderbewuste verplichting om iets terug te doen, ofwel het product wat hij net heeft ontvangen kopen.

     

    neuromarketing


     

    Zintuigen

    Het manipuleren van zintuiglijke waarnemingen is een zaak waar marketeers intussen meester in zijn. Alles wat we zien, proeven, ruiken en voelen bij een reclameboodschap is zo aangepast dat het inspeelt op de behoeften van de klant. Om nog even terug te komen in de supermarkt. Die leuke kraampjes met samples geven mensen de kans om een product te proeven. Over het algemeen gezien klopt de uitdrukking ‘als iets niks kost smaakt het beter’ wel. Als men iets gratis krijgt liggen de verwachtingen lager en lijkt het product al snel beter dan dat het eigenlijk is.

    Alles wat we zien is uiteraard bedoeld om ons te stimuleren tot koopgedrag. Die knappe blonde dame in de Opel reclames, verschillend kleurgebruik of toch juist die mooie vakantiekiekjes. Alles wordt mooier gemaakt dan het is en onderbewust zijn wij mensen alles gaan geloven. Als we die mooie foto’s zien van vakantiebestemmingen vergeten we de realiteit eigenlijk en denken we nog maar aan een ding. Kopen, kopen en kopen.

    Het gebruik van beelden is een betere manier om de boodschap te laten hangen. Horen of lezen we iets, dan onthouden we maar 10%. Maar als we er beeld bij hebben, blijft vaak 65% van de boodschap achter in ons systeem. Een beeld zeg meer dan duizend woorden.

    Kleurgebruik is een interessant onderwerp in neuromarketing. Kleurgebruik is soms niet eens zichtbaar voor het oog, maar onderbewust nemen we het toch waar. Denk maar aan die grote gele M. Fastfoodketens roepen een ongezond gevoel op. Maar doordat er in die grote gele M een groentint is toegevoegd, denken onze hersenen juist dat het gezond is. Het groen kunnen we niet eens waarnemen, maar toch nemen we het in ons onderbewustzijn op.

    Veel marketeers maken gebruik van kleurinvloeden, dit hoort ook bij neuromarketing. Ook steeds meer werkgevers gaan kleur gebruiken om productiviteit op het werkt te bevorderen en een fijnere werkomgeving te creëeren.


     

    Ranking

    Organisaties laten graag zien dat ze ergens goed in zijn en dat ze in een rijtje thuishoren waar alleen de besten van een branche in voorkomen. Maar hoe gebruik je ranking om meer klanten te verkrijgen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het zien van getallen een psychologische uitwerking heeft op mensen. Uit dit onderzoek is gekomen dat een getallen die op een 0 of een 5 eindigen vaak beter worden onthouden en beter overkomen. Zo is de merkevaluatie van een bedrijf wat adverteert met top 50 hoger (62.33) dan hetzelfde bedrijf wat adverteert met top 47 (52.00). De exacte vermelding, dus 47e, is nog lager beoordeeld met 43.69. Wat het beste werkt is zelfs als een bedrijf zegt dat ze een van de besten zijn, deze organisaties scoren over het algemeen het hoogst (64.07).

    Over het algemeen zien we ook dat bedrijven die adverteren met top 20 vaak een hogere prijs kunnen vragen voor hun product dan een bedrijf wat zich profileert als top 19 bedrijf. Het top 20 bedrijf ontvangt gemiddeld $66.16 voor hun product, daar waar het top 19 bedrijf ongeveer $60,28 voor hun product ontvangt. Een top 20 product is dus 10% meer waard dan een top 19 product.

     

     

    neuromarketing

    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>