Communiceren via Multi-Channel Marketing
Wanneer de verschillende klanttypen zijn geprofileerd kan zeer gerichte één-op-één communicatie worden toegepast. Uiteindelijk is het doel om Multi-channel Marketing toe te passen in de communicatie met de klant. Hierbij wordt de communicatie met de klant die via verschillende kanalen plaats vind harmonisch samengebracht (zie de linker afbeelding). Bij de Multi-Channel Marketing ( ook wel Omni-Channel genoemd ) gaat het om consequente merkbeleving, ongeacht de manier waarop het contact verloopt. De consument kan van alle kanalen (e-mail, SMS, Whatsapp, Social Media etc,) gebruikmaken en kiest zelf het kanaal dat op een bepaald moment hem/haar het beste uitkomt. . De prijzen en voorraden van alle kanalen zijn geïntegreerd in een database. Ze sluiten dus naadloos op elkaar aan. Aanbiedingen zijn niet verbonden aan één kanaal. De uitstraling van het merk blijft overal hetzelfde en herkenbaar. De ervaring wordt zo optimaal mogelijk gepersonaliseerd wat loyalere klanten als resultaat heeft.
Email marketing
DataMatch heeft de zeer geavanceerde e-mailingtool Cheetah Mail geïntegreerd in haar Marketing Dashboard. Deze tool voldoet aan de strenge Amerikaanse Spam eisen zoals deze zijn opgesteld (Can-Spam). U hoeft zich daarom geen zorgen te maken dat uw mail als spam wordt bestempeld.
SMS
Ook het versturen van een SMS is een onderdeel van Multi-Channel Marketing. Voor het versturen van zakelijke smsen voor notificatie, interactie, authenticatie en transacties, maakt DataMatch gebruik van een zeer stabiel en 100% betrouwbaar platform. Sms is een zeer geschikt middel om korte berichten/codes te verzenden, omdat iedereen die een mobiele telefoon heeft sms kan ontvangen, een sms altijd aankomt en bovendien snel wordt gelezen. Sms is een laagdrempelig communicatiemiddel met een zeer groot bereik.
Met specifieke ‘WhatsApp solutions software’ wordt eenvoudig WhatsApp services geïntegreerd in de communicatiemodule van het Marketing Dashboard. Anders dan bij SMS berichten kunnen niet zomaar WhatsApp berichten verzonden worden naar een beschikbaar telefoonnummer in de database. De potentiële ontvanger dient WhatsApp te hebben geïnstalleerd op zijn of haar mobiele telefoon om zo whatsapp berichtjes te kunnen ontvangen. Het voordeel van een WhatssApp-bericht is dat er geen beperkingen zijn qua grootte van een bericht zoals je dat wel bij een smsje hebt. Verder is er bij WhatsApp de mogelijkheid om een foto of ander mediabestand te versturen.
Social Media
Social media is een belangrijk onderdeel als het gaat over Multi-Channel Marketing. Social media kunnen worden gebruikt om ervaringen te delen. Dit werkt twee kanten op. Enerzijds leiden de klantervaringen tot een grotere bekendheid en awareness onder de doelgroep, anderzijds kan er verteld worden wat er is gepland, wat er goed gaat en wie de gezichten van de organisatie zijn. Transparantie is hierbij belangrijk. Klanten willen bijvoorbeeld weten hoe een bedrijf werkt. In vijf stappen kan een onderneming zich met de doelgroep verbinden en kan er over het bedrijf en producten gecommuniceerd worden:
- Creëren van content (video, verhaal, nieuwsbericht, infographic)
- Publiceren van content (website, blog, app, youtube)
- Promoten van content (twitter, facebook, e-mail, nieuwsbrief, instagram, sms)
- Converseren: reacties krijgen op deze content via verschillende kanalen, klanten daarop laten reageren en ook zelf reageren. Ook op opmerkingen die niet naar aanleiding van eigen content komen, moet worden gereageerd.
- Meten, verbeteren en kennis gebruiken als input voor het creëren van nieuwe content. Ook content die door klanten is gemaakt kan worden gebruikt. Daarnaast kan content worden hergebruikt.
Wilt u meer informatie over Multi-Channel Marketing, neem dan gerust contact met ons op.
Spaarprogramma’s
Maak klanten loyaal met een van onze loyaliteitsprogramma’s en koppel de data aan het marketing dashboard.
Stel ons al uw vragen
[si-contact-form form=’1′]