Iedere ondernemer streeft er naar om op de eerste pagina van ’s werelds meest gebruikte zoekmachine te verschijnen.  SEO (Search Engine Optimization) zorgt er voor dat jouw product of dienst zo goed mogelijk aansluit bij de richtlijnen van welke zoekmachine dan ook. Of het nu gaat om websites, apps of app-index. De ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op.

Na het lezen van deze blog weet je welke ontwikkelingen er spelen op het gebied van mobile SEO en welke van toepassing zijn binnen jouw onderneming.

Mobile first index

Google kondigde in 2016 de mobile first index aan. Dit jaar zullen zij dit daadwerkelijk lanceren. Dit betekent dat Google met de mobile first index sites indexeert vanuit het oogpunt van de Googlebot Mobile in plaats van de Desktop Googlebot. Om de zoekresultaten op te stellen zal Google dus gebruik maken van de mobiele variant van de website.

Wanneer je geen mobiele versie van je website hebt is dit overigens geen probleem. Google zal dan de desktop variant gebruiken voor het indexeren. Het is echter wel belangrijk om je af te vragen wat de mobile revolution, en vooral de mobile first index, voor impact heeft  op jouw website.

Mobiele laadsnelheid als rankingfactor

Bijna een maand geleden heeft Google de ‘speed Update’ aangekondigd. Uit onderzoek blijkt dat 53% van de bezoekers op een mobile device afhaakt als ze langer dan 3 seconden moeten wachten. Google speelt hier goed op in door het inzetten van de Speed Update. Deze update houdt in dat mobiele laadsnelheid een rankingfactor wordt.

Het is overigens alleen van invloed op pagina’s die  gebruikers als traag ervaren. Maar als je pagina goede, relevante inhoud weergeeft kun je nog steeds een hoge positie innemen.

App Store Optimization (ASO)

Met meer dan twee miljoen mobiele apps in de grote app-stores is het moeilijk om op te vallen. Met ASO zorg je er voor dat je met je mobiele app hoger kunt scoren in de zoekresultaten van de app store.  Hoe hoger je app scoort in de zoekresultaten, hoe beter deze zichtbaar is voor potentiële klanten. Wil je er dus voor zorgen dat jouw native app vindbaar is in de verschillende app-stores: optimaliseer dan op het gebied van titel, zoektermfunctie, recensies  en afbeeldingen.

 

App index

Door App index kan Google apps indexeren net zoals websites.  Diepe koppelingen naar je Android-app verschijnen in de zoekresultaten van Google. Hierdoor heeft de gebruiker snel  toegang tot de app en zijn eigen mobiele ervaring en komen hij precies op de juiste inhoud in uw app terecht.

Progessive Web Apps (PWA)

Progressive Web Apps zijn gebruikerservaringen die het bereik van internet hebben en sneller, veiliger en goedkoper zijn dan Native apps.  Het zijn traditionele webtoepassingen die zijn uitgebreid met moderne webtechnologieën, waardoor ze een app-achtige ervaring kunnen bieden. Het ‘’ progressieve’’ deel betekent dat ze ‘’geleidelijk worden verbeterd’’  met moderne webfuncties, wat betekent dat ze ook zullen werken in oudere browsers die nieuwe functies niet ondersteunen.

 De voordelen van progressive Web Apps zijn:

  • snelheid;
  • offline te gebruiken, een internetconnectie is niet nodig;
  • geen download nodig voor direct gebruik;
  • de mogelijkheid om push berichten te sturen;
  • updates worden automatisch uitgevoerd;
  • indexeerbaar;
  • helpt bij SEO;

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

8 + 3 =