Klanten vragen er al jaren om en eigenlijk vroeg iedereen zich af waarom één van de grootste Nederlandse concerns nog niet bezig wat met een loyaliteitsprogramma. Door de invoering van het meer HEMA loyaliteitsprogramma, trapte de Nederlandse keten van warenhuizen het jaar 2016 goed af.

HEMA

Met ruim 540 vestigingen in Nederland, is HEMA een grote naam in het Nederlandse winkelbeeld. Ook in andere landen binnen de EU heeft HEMA meer dan 160 vestigingen, waarmee het merk niet alleen in Nederland een gevestigde naam is.

HEMA heeft haar naam vooral te danken aan twee producten die als warme broodjes over de toonbank gaan:

  • Rookworst
  • Tompoucen

In de HEMA vestigingen is tegenwoordig ook een eetruimte aangelegd, waar bezoekers terecht kunnen voor een schappelijk geprijsd ontbijt, een lunch en bij de grotere vestigingen zelfs een diner.

Meer HEMA loyaliteitsprogramma

Het nieuwe meer HEMA loyaliteitsprogramma biedt het concern een nieuwe manier om klantdata te verzamelen, in te richten en te gebruiken.

HEMA heeft goed aan haar bezoekersdiversiteit gedacht, namelijk, klanten kunnen zowel online als offline registreren en gebruik maken van het loyaliteitsprogramma, waardoor het voor iedereen toegankelijk is.

Het systeem werkt simpel. Klanten laten hun kaart ( digitaal of fysiek ) scannen bij aankoop. Per euro die is besteed door de klant, wordt er 1 punt bijgeschreven. Deze punten kunnen later ( via de applicatie, webshop of gewoon aan de kassa ) ingewisseld worden voor kortingsvouchers. 

Deze vouchers variëren van 50 tot 100 punten, klanten hebben een vrije keuze in het uitkiezen van een voucher.

Als de klant de spaarkaart niet bij zich heeft, krijgt deze een code mee op de kassabon. Deze kan via de app gescanned worden, waarna het verdiende aantal punten bijgeschreven wordt. Ook probeert HEMA het gebruik van een digitale klantenkaart te stimuleren door €0,50 te rekenen voor een plastic spaarkaart.

Klantloyaliteit

Investeren in klantloyaliteit is gunstig voor alle ondernemingen. Voor zowel het MKB als de multinationals, is klantloyaliteit onmisbaar.

Het meer HEMA loyaliteitsprogramma is slechts een voorbeeld van een groot concern wat met de markt meebeweegt.

Het is meermaals bewezen dat loyale klanten gunstig zijn voor een onderneming. Zij brengen nieuwe klanten aan, doen vaker herhaalaankopen en zijn meer betrokken bij uw bedrijf.

  • Een toename van 25% per besteding;
  • Een toename van de aankoopfrequentie met ongeveer 20%;
  • 10-20% besparing op het huidige marketingbudget;
  • Circa 70% van de klanten maakt gebruikt van een loyalty programma. 

Tevens, verzamelt u klantdata. Deze data is onmisbaar als u middels e-mailcampagnes uw omzet wilt verhogen. U heeft namelijk inzicht in de aankoopgeschiedenis van uw klanten, vindbaar binnen een gestructureerd klantprofiel.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

4 + 14 =