• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jun 27, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws, Referenties | 0 comments

    Marketing in 2016 : hoe ziet de toekomst eruit?

    Marketing in 2016 : hoe ziet de toekomst eruit?

    2016 wordt weer een jaar waarin er in zowel de offline als de online marketing een aantal zaken zonder veranderen. Trends uit 2015 zullen doorzetten en een aantal zaken worden minder belangrijk.


     

    Marketing in 2015

    Om even terug te blikken naar het vorige jaar, vat ik kort samen wat de speerpunten van 2015 waren.

    We zagen de opkomst van content marketing, het verspreiden van content die niet langer gericht is op de verkoop van producten, maar op de belangen van de consument. De statistieken rondom content marketing zijn duidelijk en heel erg overtuigend:

    • -Marketeers die een blog publiceren hebben 13 keer zoveel kans op een positieve ROI
    • -78% van de marketeers denkt dat originele content de toekomst van marketing is
    • -39% van de Nederlandse bedrijven geeft aan in 2016 meer marketingbudget uit te geven aan content marketing.

    Het meest opvallende feit aan het jaar 2015 was de terugkeer van de ouderwetse podcast. Doordat tegenwoordig alle auto’s ‘connected’ zijn en platformen als Spotify en iTunes ondersteuning bieden, kan bijna iedereen weer genieten van zakelijke podcasts. Dit is een verschijnsel wat eigenlijk al 10 jaar verdwenen was door een gebrek aan mogelijkheden om deze podcast te beluisteren. Maar oud is goud liet het jaar 2015 ons zien.

     

     

     

    marketingtrends2016-blog

     


     

    Digitale content

    De vooruitzichten voor 2016 zijn eigenlijk niet veel verschillend van 2015. Mobiel zal weer verder stijgen. In 2015 zagen we voor het eerst dat mobiel internet meer gebruikt werd dan vanaf de desktop en dat verschil wordt alleen maar groter. Een aantal jaar geleden werden bijna alle websites ontworpen volgens een ‘responsive’ design waardoor er meer micro-interacties mogelijk werden gemaakt. In 2016 zullen veel webpagina’s overgaan op een ‘adaptive’ design, een design wat verandert met het apparaat waarop het gebruikt wordt. Zo zal elke website voor elk device een gepaste lay-out laten zien. Wat verassend is, is dat klanten nog steeds meer waarde hechten aan een website. Het is dus nog niet essentieel om een branded app te ontwikkelen.

    Adverteren via nieuwe platformen als Snapchat zal ook een groei doormaken. Een verschil met Facebook en Instagram is dat via Snapchat de opnames realtime zijn. Er is geen manier om een perfecte invalshoek te creëren en alles mooier over te laten komen dan het is. Marketing via Snapchat wordt daarom vaak gezien als puur en realistisch. Het voordeel van Snapchat is dat de content maar beperkt beschikbaar is, dus dat de ontvanger altijd benieuwd zal zijn naar de rest van de context. Dit stimuleert de ontvanger om verder te kijken. In de praktijk zal het dus voor meer traffic naar je corporate site of andere social media kanalen zorgen.

     

     

     

     

     

    marketingtrends2016

     


     

    SEO

    Door de nieuwe uitrol van Google genaamd Mobilegeddon wordt er veel meer mogelijk voor mobiele apparaten. Het algoritme achter Google kijkt nu naar wat is er interessant voor mobiele bezoekers en websites met een adaptive design krijgen dan ook hogere rankings. Door het nieuwe algoritme van Google, RankBrain is het nog moeilijker om bovenaan de pagina te komen. Met RankBrain komen namelijk ook video’s en apps vanuit de iTunes en Google Play Store in de zoekresultaten terecht. RankBrain zoekt niet langer alleen naar tags en keywords, maar kijkt ook welke woorden van de zoekopdracht op de website voorkomen. Specificeer daarom altijd zoveel mogelijk.

    Nog belangrijker voor de SEO is de opkomst van virtuele assistenten op mobiele telefoons. Iedereen kent ze, Siri, Cortana en Google Now. Deze virtuele assistenten slurpen in een fractie van een seconde het hele internet op en geven gedetailleerde en relevante informatie weer aan de gebruiker. Om ook voor virtuele assistenten relevant te zijn is het handig om te investeren in SEO en SEA.

     

     

     

    digitalmarketing2016


     

    Webcare

    Eind 2016 zal een groot deel van de B2C organisaties een 24/7 service gaan bieden. Een kwalijke ontwikkeling maar ook onvermijdelijk met de opkomst van social media als webcare platformen. Steeds meer organisaties staan klanten te woord via Whatsapp en Facebook Messenger, waardoor de webcare eigenlijk een conversatie wordt tussen klant en organisatie. De webcare wordt persoonlijker, maar er zal ook een hoop energie in gaan zitten. Door de toepassing van emoji, geluid en video kan de klant nog beter geholpen worden.

     

    webcare2016


     

    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>