Wanneer je marketing automation goed toepast kan dit zorgen voor verbluffende resultaten. Door de automatisering neemt het alle inspanning en rompslomp bij het maken van rapportages en metingen weg. Ook zorgt het voor klantbinding. Genoeg redenen om marketing automation toe te passen in jouw bedrijf.

Maar hoe zorg je dan dat die klanten en prospects zich aan jouw bedrijf gaan binden? Dit doe je niet door ze zo veel mogelijk e-mail en social berichten te sturen. Hiervoor heb je engagement nodig. Dit bereik je door je content af te stemmen op behoefte en gedrag van de klant. Ook belangrijk is dat je vervolgens deze content op het juiste moment verstuurd.

 

Maak het jezelf makkelijker

Er zijn ontzettend veel taken die je kunt automatiseren. Waarom zou je saaie taken die telkens opnieuw terug komen niet automatiseren? Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Bevestigingsmails
  • Notificaties
  • Reminders:

Alle soorten reminders zijn geschikt om geautomatiseerd te versturen. Denk hierbij aan een offerte die is verzonden maar waar de klant nog niet op heeft gereageerd. Of een winkelwagen die is achtergelaten zonder te betalen. Deze mails zijn echte time-savers, zeker voor de sales-afdeling! 

Klanten en prospects vinden het fijn om snel een reactie te krijgen. Het liefst binnen 5 minuten. Wanneer iemand een reactie verwacht, zorg er dan voor dat je deze snel geeft. Ook dit kun je automatiseren. Stel dat je bijvoorbeeld op vrijdagmiddag een contactaanvraag krijgt en niet in de gelegenheid bent om deze te beantwoorden.      Dan kun je later een automatische mail sturen zodat de klant toch nog snel een reactie ontvangt.

De juiste content op het juiste moment

Als je weet op welk moment er behoefte is aan welke informatie, kun je met een marketing automation systeem deze content op het juiste moment versturen.

Wanneer je een uitgebreide leadflow hebt ontwikkeld weet je als het goed dus ook op welk moment er welke behoefte is aan welke informatie. Met het marketing automation systeem kun je deze content dus ook op het juiste moment sturen. In tegenstelling tot standaard e-mailprogramma’s kun je met marketing automation content versturen op basis van triggers. Dus niet zoals je vaak ziet op een vast tijdstip, maar op basis van wat de klant doet. Hiermee verhoog je de relevantie voor de ontvanger en bespaar je tijd.

Deze triggers kunnen bijvoorbeeld het bezoek van een bepaalde pagina, het klikken op een bepaalde link, een geboortedatum of een offerte aanvraag zijn.

De toekomst van marketing is automatisering. Machines en bots nemen het over de mens. Slimme AI zorgt er vervolgens voor dat op het juiste moment de juiste content aankomt bij de juiste persoon in de database, via het juiste kanaal.  Maar… marketing automation zal nooit geheel de marketingmens vervangen.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

11 + 1 =