• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on apr 26, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Marketing Automation

    Marketing Automation

    Steeds meer bedrijven gaan marketing automation omarmen. Vooral in de B2B sector zien we een grote toename in het aantal organisaties dat gebruik maakt van marketing automation tools. In de B2C sector blijft marketing automation vooralsnog achter, dit komt doordat in B2B transacties het aankoopproces langer is dan in de B2C markt.


     

    Wat is marketing automation?

    Voor organisaties is het belangrijk om relaties met klanten te onderhouden. Bij startups zien we veel een-op-een interactie met de klanten. Naar mate een bedrijf groeit en ontwikkelt wordt het lastiger om deze een-op-een relatie te onderhouden. Daarom gaan veel bedrijven software gebruiken die content personaliseert.

    Ook wordt het steeds lastiger voor grote bedrijven om data handmatig te ordenen en om handmatige e-mailcampagnes uit te zetten. Om deze problemen op te lossen, wordt marketing automation ingezet.

    Marketing Automation is in feite het gebruik van software die het marketing proces automatiseren. Het inzetten van deze software zorgt ervoor dat taken die onmogelijk handmatig uit te voeren zijn, nu automatisch uitgevoerd worden. Dit maakt marketing automation ook een groot begrip bij CRM.

    Waar marketing automation voor gebruikt wordt is om prospects in het aankoopproces te helpen door het automatiseren van systemen die relevante content creëren. Dit met het doel om de conversiegraad te verhogen.

    Marketing Automation kan gebruikt worden voor drie activiteiten. Voor al deze activiteiten heeft de organisatie echter wel toestemming nodig van de klant om te gebruiken. Dit staat vastgelegd in de Telecommunicatiewet.

     

     

    datamatch-marketing-automation-wat


     

    Opbouwen van digitale profielen

    Door marketing automation in te zetten kan je in contact blijven met prospects. Om dit te doen is het wel belangrijk om te weten wat er bij je prospects speelt en waar ze mee bezig zijn. Door middel van cookies kun je het surfgedrag van prospects volgen en kijken welke interesses de prospect heeft. Door expliciete informatie te combineren met impliciete informatie, kun je voor elke prospect een profiel opbouwen.

    datamatch-marketing-automation-profiel


     

    Campagnes opzetten

    Het profiel wat opgebouwd is van de prospect wordt gebruikt om te controleren of de verspreide content ook daadwerkelijk relevant is. Als bedrijf wil je alleen content versturen die belangrijk is voor jouw prospects.

    Marketing automation software kan je hierbij helpen om een campagne klaar te zetten die aansluit bij het profiel van de prospects. Door relevante content te automatiseren hoef je zelf weinig meer te doen. Het systeem beheert e-mailing en andere vormen van marketingcampagne.

    Het doel van deze campagnes is om de prospects aan te zetten tot een aankoopbeslissing.

     

    datamatch-marketing-automation-campagnes

     


     

    Lead scoring

    Door gebruik te maken van lead scoring kun je duidelijk zien in welke fase van het klantproces jouw leads zitten. Door het klantgedrag bij te houden en te beoordelen is zichtbaar welke leads prioriteit hebben voor jouw bedrijf.

    Het klantgedrag kan beoordeeld worden door de leads punten te geven voor bepaalde activiteiten. Inschrijving voor de nieuwsbrief kan een punt zijn en het downloaden van een whitepaper bijvoorbeeld 6 punten. Door een schema bij te houden en de punten op te tellen, komt er in het overzicht een rij met de hoogst scorende leads. Op basis hiervan kun je leads prioriteren en je acties daarop aanpassen. Leads die tegen de aankoop aanzitten kun je het laatste zetje geven en degenen die nog niet zover zijn kun je nurturen door ze te voorzien van relevante content via verschillende communicatiekanalen.

     

    datamatch-marketing-automation-lead-scoring


     

    Systemen

    Er zijn vele marketing automation software met elk hun eigen kwaliteiten. Maar om te kijken welk systeem het beste bij je past, moet je eerst weten waar het systeem voor is. Richt je jezelf op de top 50 bedrijven, of meer op het MKB. Ook voor de MKB sector komen steeds meer marketing automation tools beschikbaar.

    Het advies is om een systeem te kiezen wat afgestemd is op jouw doelgroep

     

     

    datamatch-marketing-automation-cms


     

    Meer informatie over marketing automation?

    Wilt u meer informatie over marketing automation, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel : 010 462 22 28

    E : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>