De spaarprogramma’s zoals we die kennen, zoals de spaarkaart of de klantenpas, belonen klanten relatief laat in de customer journey: na de aankoop. Het is hierdoor vrijwel niet mogelijk om omzetgenererend gedrag van de tevreden klant te stimuleren. Waardoor deze programma’s niet voldoende resultaat halen uit tevreden klanten en deze groep niet kan bewegen tot positief gedrag voor bedrijven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: het activeren van een digitale klantenpas, het gebruik van een mobiele app of het schrijven van een review. Deze handelingen zijn bijzonder effectief. Waarom zou je dit gedrag dan niet belonen? Klanten bevelen over het algemeen niet zo snel uit zich zelf een winkel of merk aan, dus beloon ze als ze dit wel doen!

De evolutie van loyaliteit

Loyalty 1.0 was de eerste vorm van loyaliteit die we kennen: het belonen van een aankoop met punten die je in je volgende aankoop kunt inwisselen om korting te krijgen, of na een afgesloten spaarperiode.

In de jaren 90 kwam loyalty 2.0. Ook is dit de periode waarin one-to-one communicatie ontstaan is. Bedrijven waren toen in staat om direct te communiceren met de klant en ze op de hoogte te stellen van nieuwe beloningen, kortingen, etc. In het begin werd dit vooral gedaan met persoonsgerichte sms-berichten, kort hierna volgde de persoonsgerichte                              e-mailmarketing campagne.

Loyalty 3.0 maakt het mogelijk de deelnemers van het programma te belonen voor waardevol gedrag, of dit nu is in de winkel, op je smartphone of achter je laptop. Terwijl loyalty 1.0 en 2.0 hoofdzakelijk gericht zijn op het belonen van aankopen.

Niet alleen aankopen belonen

Naast de aankoop is het belangrijk ook ander klantgedrag te gaan belonen. Dit vergt alleen wel een programma dat  in staat is ook waardevolle acties te belonen zoals: Het schrijven van reviews, bezoekje aan de winkel, berichten verspreiden, het lezen van een blog, bekijken van een video, liken van een pagina, deelname aan een community, etc.

Gamification

Binnen loyalty marketing wordt ook gamification in toenemede mate toegepast. Onder gamification verstaat men het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Er worden hierbij spelelementen gebruikt om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Met als doel gedrag aan te passen via een beloning. Het principe hiervan is niet nieuw. Men speelt al eeuwen spelletjes. 72% van de huishoudens speelt inmiddels video games.  We ervaren hierdoor hoe effectief games zijn in het verleiden, vastgrijpen, motiveren en binden van spelers.

Gamification richt zich op het toepassen van deze technieken in de echte wereld. Enkele voorbeelden hiervan zijn: De prullenbak in De Efteling.  Misschien wel de simpelste vorm van gamification. Hierbij stimuleert De Efteling (voornamelijk) kleine kinderen om hun afval netjes in de prullenbak te gooien.  Nadat je het afval in de mond van Holle Bolle Gijs gooit wordt je vriendelijk door hem beloond. Simpel en effectief. Een ander voorbeeld is de LinkedIn progress bar. Dit balkje geeft in procenten aan hoe ver jouw profiel is ingevuld. Wanneer je nog maar op 15% zit, is dit frustrerend! Linkedin speelt hier op in door je tips te geven over hoe je jouw status kunt verhogen.

De achterliggende gedachte in deze voorbeelden is het gebruikersgedrag van de mensen te stimuleren door speldenken en speltechnieken toe te passen.

Data

Het is nu veel gemakkelijker dan voorheen om gedetailleerde  gegevens van onze klanten te verzamelen, zoals het surf, like- en koopgedrag van gebruikers. Deze data is erg waardevol.

Klik hier voor de loyaliteitsprogramma’s van DataMatch. Programma’s zoals deze bieden niet alleen de klant een gepersonaliseerde ervaring binnen het programma, maar ook worden de wensen en verwachtingen van hen in kaart gebracht. De manier waarop je jouw klant benadert gebeurt niet langer op gevoel, maar op basis van harde koop- en gedragsdata.

Wil je meer weten over wat DataMatch voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van loyaliteit? Klik dan op onderstaande link voor meer informatie.

https://www.datamatch.nl/loyalty-programma/

Waarom DataMatch kiezen als uw datapartner?

DataMatch is al langer dan 17 jaar uw vertrouwde partner met betrekking tot persoonsgegevens. Doordat wij werken met goed beveiligde, up-to-date servers, is uw data bij ons in goede handen.
DataMatch is uiteraard op de hoogte van de AVG en kan begeleiding bieden met de overgang naar deze nieuwe regelgeving.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

12 + 2 =