• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jun 8, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Loyaliteitsprogramma’s en het digitale klantenkaart systeem

    Loyaliteitsprogramma’s en het digitale klantenkaart systeem

    “De beste loyaliteitsprogramma’s en het digitale klantenkaart systeem van de eeuw zijn bij ons te vinden! ”

    “Het loyaliteitsprogramma van de toekomst! ”

    “Met dit loyaliteitsprogramma worden uw klanten echte ambassadeurs!

    “Een loyaliteitsprogramma dat écht werkt? Dan moet u bij ons zijn! ”

    Deze en nog vele andere kreten klinken u vast bekend in de oren en dat is niet gek. Loyaliteit is een hot topic, maar er zijn veel misconcepties over loyaliteit en loyalere klanten krijgen. In dit artikel nemen we u graag mee in de reis die DataMatch heeft gemaakt om u te inspireren en informeren over loyaliteit. Zo kunt u de volgende keer wanneer u iets op ga zetten in het kader van loyaliteit, nog beter oordelen en sturen in het proces. Daarnaast geven we u een beeld over ons meest innovatieve loyaliteitsprogramma; het digitale klantenkaart systeem.

    DataMatch met loyaliteitsprogramma’s

    DataMatch en loyaliteitsprogramma’s zijn bijna synoniem. DataMatch begon 15 jaar geleden met databeheer en klantenservice voor de moderetail groep BROVA en het commerciële en financiële abonnementenbeheer voor het inspiratiemagazine Ode van Uitgeverij Bentota. Al snel na aanvang kwam  ICI PARIS XL als klant erbij. We nemen u graag mee in de ontwikkelingen van het loyaliteitsprogramma bij ICI PARIS XL.

    loyaliteitsprogramma-ici-paris-xl

    De eerste vorm van sparen bij ICI PARIS XL begon met knipkaartjes. Wanneer een klant een x bedrag had gespaard werd een knip met een kniptang in de anonieme spaarkaart gezet door een winkelmedewerkster. Natuurlijk waren de nadelen van de spaarprogramma duidelijk, maar destijds was het al een hele innovatie om zo iets neer te zetten. Wanneer een goede vriend langs kwam gaf je die even 2 knipjes extra; het loyaliteitsprogramma was dus fraude gevoelig. Daarnaast was het ook nog een anoniem spaarsysteem, waardoor er geen inzicht was wie de klant is, hoe vaak die kwam en wat en waarom er gekocht werd. Klantenbinding op een minimaal niveau dus.
    Logischerwijs wilde ICI PARIS XL af van deze vorm van loyaliteit bedrijven en onderzocht de mogelijkheden van een loyaliteitsprogramma dat wel inzicht zou geven in het koopgedrag van de klant én dat minder fraudegevoelig zou zijn. Waar vraag is, biedt DataMatch een oplossing.

    loyaliteitsprogramma-knipkaart-iciparisxl

    We gingen direct aan de slag met deze aanvraag en realiseerden voor ICI PARIS XL een ijzersterk loyaliteitsprogramma. Dit spaarsysteem werkte niet meer met de fraudegevoelige knipkaartjes, maar met persoonsgebonden plastic klantkaarten. Met deze klantkaarten, geïntegreerd in het kassasysteem, werd het mogelijk via het klantkaartsysteem inzicht te krijgen wie de klant is, wat die op detailniveau gekocht heeft en wat het bonbedrag was. Dit was natuurlijk al een enorme upgrade in vergelijking met het eerste knipkaart spaarprogramma.

    Het verzamelen van data over een klant wordt ook wel profielverrijking genoemd. We hebben dus de profielen van ICI verrijkt met klantdata over wie de klant is, wat die koopt en voor hoeveel die koopt. Dus in loyaliteit termen in het kort: de wie, wat en hoeveel. Vervolgens zijn we dit profiel nog verder gaan verrijken met interesses van de klant, waarom ze kopen en hoe ze het ervaren. Des te meer informatie een organisatie verzamelt over een klant via een loyaliteitsprogramma, des te meer er mee gedaan kan worden in het voordeel van de klant en het bedrijf. Zo kun je klanten die alleen geïnteresseerd zijn in parfum van het merk Tommy Hilfiger een gepersonaliseerde nieuwsbrief of een prachtige geurmailing via de post sturen. Een andere mogelijkheid is gericht marketing acties doen. Een voorbeeld daarvan is om alle klanten van filiaal x (in een straal van 15KM rondom desbetreffend filiaal) die tussen februari en maart een aankoop hebben gedaan boven de € 30,- te stimuleren tot een herhaalaankoop met een kortingsvoucher. Dit is een voorbeeld hoe uitgebreid de mogelijkheden zijn met ons Loyalty programma op maat.

     

    loyaliteitsprogramma-klant-informatie

     

    Van klantkaart systeem naar een digitaal klantenkaart systeem

    Vanuit  het reguliere klantkaartsysteem heeft DataMatch tegenwoordig ook een digitaal klantenkaart systeem. Een digitaal klantenkaart systeem? Ja, dat klopt. Dat is een systeem waarmede de klant simpelweg kan starten met sparen door zijn/haar naam en e-mail adres op te geven bij een verkooppunt in een tablet (zie hieronder).

    Digitaal-klantkaart-systeem-loyaliteit

    Wanneer dat is gedaan komt er automatisch een e-mailbericht in de smartphone van de klant en downloadt de klant éénmalig de digitale membercard. Vervolgens kan de klant direct beginnen met sparen van saldo. Voor wat je spaart, hoeveel punten je krijgt per besteding/bezoek/review en wat de beloning is, is helemaal zelfstandig en eenvoudig door de ondernemer in te stellen. Natuurlijk gaat het loyaliteitsprogramma van het digitale klantenkaart systeem niet om het sparen maar om de beleving. We weten namelijk wanneer via een loyaliteitsprogramma de naam en het e-mailadres van de klant bekend zijn een profiel verrijkt kan worden voor loyaliteitstoepassingen. Vervolgens kan er dan per klant persoonlijke en relevante informatie verstuurd worden op een wijze die zij wensen. Zo ervaart de klant de communicatie en klantrelatie als prettiger en verbetert hiermede de klantloyaliteit, dit met als streven ambassadeurs te creëren voor uw bedrijf, producten en diensten.

    digitale-klantenkaart-systeem-afbeelding

    Voor een beter beeld hoe het digitale loyaliteitsprogramma werkt kunt u onderstaande video bekijken.

    Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over loyaliteit, loyaliteitsprogramma’s of het digitale klantenkaart systeem, schroom dan niet contact met ons op te nemen.

    Voor een compleet beeld van de mogelijkheden kunt u onze innovatieve loyaliteitsprogramma’s bekijken. 


    Meer informatie over het digitaal klantenkaart systeem?

    Wilt u meer informatie over Digitaal klantkaart systeem dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Stel ons al uw vragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>