• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on nov 27, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Loyaliteitsprogramma’s: daarom doen consumenten mee

    Loyaliteitsprogramma’s: daarom doen consumenten mee

    Loyaliteitsprogramma’s met een klantenpas zijn al jaren een marketingtechniek. Echter zullen deze niet voor altijd blijven, veel innovatieve bedrijven bezig met het opnieuw ontwerpen van de klantenpas. Dit is door de komst van smartphones, omnichannel marketing en gamification.
    Er is onderzoek gedaan of loyaliteitsprogramma’s klanten daadwerkelijk aansporen tot herhaalaankopen of herhaalbezoeken. Het onderzoek vond plaats in de VS. 82,4% van de onderzochte consumenten heeft aangegeven de voorkeur te geven aan een winkel met een loyaliteitsprogramma boven een winkel die dat niet heeft.

     

    Geld besparen

    Het uiteindelijke doel van de consument om mee te doen met een loyaliteitsprogramma is om geld te besparen. Een voorbeeld hiervan is een spaarprogramma bij een supermarkt. Het belangrijkste doel na het geld besparen is het ontvangen van de beloning, door de spaarpunten in te wisselen krijgen consumenten vaak producten gratis of korting. Uiteindelijk slaat dit ook op geld besparen omdat je bijvoorbeeld kunt sparen voor korting op een uitstapje wat je eigenlijk al wilde doen.

    Consumenten willen loyaliteitsprogramma’s in applicaties
    Uit het onderzoek kwam de uitkomst dat 59% van de onderzochte mensen een sneller zouden deelnemen aan een loyaliteitsprogramma dat via een applicatie werkt.

     

    loyaliteitsprogramma-loyalty-besparen

     

    Klantenkaart of digitaal programma?

    Door een loyaliteitsprogramma via een applicatie aan te bieden onderscheid je je van veel van je concurrenten omdat die nog met een klantenkaart werken. De brandende vraag is dan natuurlijk; wil de consument wel een compleet gedigitaliseerd systeem hebben of hebben ze toch graag een pasje. De onderzochte consumenten uit de VS geven aan dat het antwoord in het midden ligt. Terwijl de voorkeur in het onderzoek uit gaat naar loyaliteitsprogramma via een applicatie.
    Ieder heeft de gehele dag zijn smartphone paraat staan, we gebruiken hem voor alles. De groei hiervan blijft toenemen waardoor het bijna vanzelfsprekend lijkt dat de loyaliteitsprogramma’s volledig gedigitaliseerd worden. Het is nog afwachten tot de consument en de organisatie zelf helemaal klaar zijn voor een applicatie i.p.v. een klantenkaart.

     

    Consument sociaal belonen werkt niet

    Tijdens het onderzoek is er ook onderzocht of de consument beloond zou willen worden d.m.v. sociale beloningen en hoe waarschijnlijk het zou zijn dat de consument zou deelnemen aan het loyaliteitsprogramma als dit de beloning zou zijn.
    De uitkomst was dat 16,7% dit interessant vond, de onderzoekers denken dat dit aan de lage waardeperceptie van de beloningen ligt. Zeer waarschijnlijk komt dit omdat deze beloningen vrij nieuw zijn en het loyaliteitsprogramma vrij oud.

     

    Voordeel boven alles

    Uit het onderzoek is gebleken dat de consument vooral status beloningen waardeert. Bijvoorbeeld een VIP-status wordt onder de consument erg gewaardeerd. 56,8% van de onderzochte mensen geeft de voorkeur aan een programma waarin deze status te halen valt. In eerste instantie wil de consument dus geld besparen, echter geeft de consument ook toe aan status gerelateerde beloningen.

     

    loyaliteitsprogramma-loyalty-op-op

     

    Consumenten geven voorkeur aan winkel met loyaliteitsprogramma

    Een geweldige meerderheid van de consumenten (82,4%) geeft dus de voorkeur aan een winkel met loyaliteitsprogramma, zodra een consument hier aan meedoet zullen ze dus al snel herhaalbezoeken en herhaalaankopen doen.

     

    Conclusie

    Uit de onderzoeken is gebleken dat consumenten open staan voor innovatie loyaliteits- en spaarprogramma’s. Het is van belang dat het bedrijf van te voren een onderzoek doet of de klanten klaar zijn voor een gedigitaliseerd programma.
    Als je organisatie nog geen loyaliteitsprogramma heeft kan er met een gedigitaliseerd loyaliteitsprogramma de goed verbonden klanten nog meer aan te trekken. De loyaliteitsindustrie ontwikkeld zich deze richting in volgends de groeicijfers.


    Meer informatie over het loyaliteitsprogramma?

    Wilt u meer informatie over het loyaliteitsprogramma, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Stel ons al uw vragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>