• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 4, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Loyaliteitsprogramma Starbucks: hoe doen ze het?

    Loyaliteitsprogramma Starbucks: hoe doen ze het?

    Het loyaliteitsprogramma Starbucks. De geruchten gingen al even rond, maar 14 april 2016 was voor koffieliefhebbers over de hele wereld een sombere dag. Het loyaliteitsprogramma Starbucks is ‘verbeterd’ en zorgde er voor dat alle media ontploffen. Marketeers zijn verbaasd, want waarom verandert Starbucks een formule die zo succesvol was.


    Het oude systeem

    In het oude systeem van Starbucks kon men per transactie in een Starbucks winkel een ster verzamelen. Dit was niet afhankelijk van het uitgegeven bedrag, maar elke keer dat de kassa een transactie registreerde.

    De klanten konden 3 verschillende statussen behalen: Welcome, Green en Gold. Bij elke status kreeg de klant een drankje met zijn verjaardag.

    Na 12 transacties promoveerde de klant naar Green en kon de klant een gratis refill krijgen. Bij 30 transacties werd de klant Gold Member. Het mooiste voordeel van de Gold Member, was dat bij inlevering van 12 sterren, een gratis kop koffie gehaald kon worden. En aangezien de goedkoopste koffie bij het loyaliteitsprogramma Starbucks $2 is, is het voor de klant dus een investering van $24 om een gratis kop koffie te krijgen. Een kleine investering voor een gratis kopje koffie.

    Dit loyaliteitssysteem leverde Starbucks een hoop klanten op die op papier vaak kwamen, terwijl in de werkelijkheid men bij Starbucks ging lunchen en elke keer hun koffie apart afrekenden en vervolgens het broodje, zodat ze 2 punten spaarden in plaats van één. Dit leverde enorme files op bij de kassa’s en de baristas konden alle losse transacties niet meer bijhouden. Rede genoeg voor Starbucks om het loyaliteitsprogramma op de schop te nemen toch?

    datamatch-starbucks-loyalty-rewards


    Het nieuwe systeem

    Het antwoord op die vraag is nee. Een mate van constantheid is iets wat loyale klanten zeer waarderen.

    Met de invoering van het nieuwe systeem krijgt de klant geen sterren meer per transactie, maar vanaf spaart de klant 2 sterren per uitgegeven dollar. Dat klinkt heel mooi als we uitgaan van de 12 benodigde punten, maar ook dat is veranderd. Bij verzilvering van 125 punten, krijgt de klant nu een gratis kopje koffie.

    Deze veranderen liet de media exploderen, want het kost nu minstens $62,50 om een gratis kop koffie op te halen. De klant moet dus eerst $40 extra brengen, voor dezelfde beloning. Ook is het Welcome niveau afgeschaft, dus begint de klant op het Green niveau, daar is natuurlijk niks mis mee.

    De verandering in het systeem werd door de wereld zo slecht ontvangen, dat op alle aandeelmarkten de waarde van het Starbucks aandeel kelderde. Zo verloor Starbucks 4,2% aan beurswaarde wereldwijd en werd het groeipotentieel van het aandeel ook nog eens minder met een afname van 8,6%.

    datamatch-starbucks-loyalty-stock


    Waarom?

    De hamvraag blijft: waarom?

    Starbucks heeft in een officieel statement aangegeven het programma aan te passen zodat klanten hun aankopen niet meer hoeven op te splitsen. Zo kunnen ze overzicht houden aan de kassa’s en worden de bestellingen minder ingewikkeld voor de baristas.

    Een andere rede die Starbucks heeft benoemd is dat ze graag de klanten eerlijk willen belonen. Het voorbeeld wat gebruikt werd is als volgt:

    Als de ene klant 4x een cake pop kwam kopen, kreeg deze persoon 4 punten. Als de klant daarna nu 2x een sandwich en 2x een latte koopt, krijgt diegene ook 4 punten terwijl het duurdere producten zijn.

    Het oude systeem van Starbucks werd wereldwijd geroemd en was een voorbeeld voor marketeers.Starbucks zal in de komende periode de gevolgen gaan zien van deze verandering. Of deze positief of negatief zijn kan nog niemand voorspellen.

    datamatch-starbucks-loyalty-nieuw


    Hoe het wel moet

    Klanten belonen voor het terug komen. Dat is waar loyaliteitsmarketing voor staat. Een loyale klant levert op lange termijn meer op. Door niet alleen naar bestedingen te kijken, maar ook naar de waarde van uw klantrelaties, zet u al een goede stap in de juiste richting.

    Door veel ervaring in de loyaliteitsmarketing en technische know-how, weet DataMatch voor iedereen een passend loyaliteitsprogramma te realiseren.

    Heeft u interesse in een loyaliteitsprogramma voor uw bedrijf, bezoek dan eens onze loyaliteitsprogramma pagina. Hier komt u meer te weten over hoe DataMatch invulling kan geven aan de behoeften van u en uw klanten.

     

    datamatch-starbucks-loyalty-logo


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>