• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 29, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Referenties | 0 comments

    Loyaliteitsprogramma app

    Loyaliteitsprogramma app

    Een loyaliteitsprogramma app dient als een spaarprogramma op de telefoon van uw klanten. Een loyaliteitsprogramma app ook wel een Loyalty APP kan ingezet worden om uw omzet, klantloyaliteit of klantenbinding te verhogen. Natuurlijk zijn er verschillende manieren hoe een loyaliteitsprogramma app ingezet kan worden en met welke middelen (denk hierbij aan software/hardware). In dit artikel geven we u een goed beeld van wat de mogelijkheden zijn met het gebruik van de loyaleitsprogramma app.

     

    Loyaliteitsprogramma app; relevantie, gebruiksgemak en overzichtelijkheid

    Vaak wordt er bij een digitaal spaarsysteem direct gedacht aan een loyalty of een loyaliteitsprogramma app, echter is dit niet altijd de juiste keuze.

    Als je wilt dat een loyaliteitsprogramma app leidt tot meer omzet is het belangrijk met verschillende aspecten rekening te houden. Eén van de dingen waar je als ondernemer rekening mee moet houden is dat uw klanten een applicatie moeten installeren op de smartphone. Tegenwoordig worden we steeds selectiever met het installeren met applicaties op onze smartphone, want teveel apps vertragen ons toestel. Als ondernemer moet je je bij het inzetten van een loyaliteitsprogramma app niet alleen realiseren dat je een succesvol, spraakmakend en goed doordacht loyaliteitssysteem biedt, maar ook dat het programma voor voldoende relevantie en persoonlijke beleving zorgt zodat de klant de app niet van de telefoon verwijdert.

    Twee voorbeelden van loyaliteitsprogramma applicaties in de praktijk zijn de H&M applicatie en Shop & Spaar app. De H&M app is een goed voorbeeld hoe een loyaliteitsapplicatie ingezet kan worden voor het verhogen van uw omzet. De APP is gebruiksvriendelijk, biedt verschillende en relevante producten aan per seizoen en biedt gebruikers eenvoudig de optie om kleding toe te voegen aan het winkelwagentje of te markeren op een wishlist. Laagdrempeligheid, overzichtelijkheid en gebruiksgemak van de APP zorgen ervoor dat de applicatie een succes is om te gebruiken. Niet per se een app om loyaliteit te verhogen, maar dankzij de klantvriendelijkheid ervan worden de klanten wel loyaler. Loyaliteit is namelijk niet alleen maar puntjes besparen, maar de juiste beleving overbrengen bij uw klanten, zodat ze ambassadeurs en fans worden van uw merk.

     

    loyaliteitsprogramma-app-henm

    App H&M

    Kijkend naar het concept van Shop & Spaar is het idee erg leuk, maar kan het volgens ons beter uitgevoerd worden. Shop & Spaar is een gestandaardiseerde loyaliteitsapplicatie waarbij de consument kan sparen bij verschillende winkels in een bepaald gebied en zo kan profiteren van verschillende voordelen.

    Het concept is landelijk uitgerold, maar de aangesloten winkels zijn eigenlijk alleen maar in het gebied van Leiden/Amsterdam, Alkmaar en Veenendaal/Ede. Wanneer je als klant dus de APP installeert en er gebruik van wilt maken en buiten deze regio’s woont is het niet direct bruikbaar (dus lage relevantie). Je zou dus moeten reizen naar de gebieden om gebruik te maken van de applicatie (niet gebruiksvriendelijk) en het is niet duidelijk dat het slechts in deze drie gebieden bruikbaar is (niet overzichtelijk).

    loyaliteitsprogramma-app-shopenspaar
    Locaties Shop & Spaar

    De drie aspecten die bij de succesvolle APP van H&M een grote rol spelen; relevantie, gebruiksvriendelijkheid en overzichtelijk, zijn weinig tot niet van toepassing bij deze APP. Ons advies zou dan zijn om de loyaliteitsprogramma app in de markt te zetten per regio om zo focus te houden. Het is natuurlijk aantrekkelijk om meteen het concept landelijk uit te rollen om zo “sneller en meer succes” te behalen, echter werkt het averechts. Pas wanneer er sprake is van landelijke dekking en daadwerkelijke implementatie vanuit de winkeliers, zou het vanuit het perspectief van DataMatch slim zijn om deze loyaliteitsprogramma app op deze wijze te vermarkten.

     

    Wat zijn de mogelijkheden met de Loyaliteitsprogramma app van DataMatch?

    De loyaliteitsprogramma applicatie van DataMatch wordt ingezet vanuit het perspectief van de ondernemer als scan tool om fysieke of digitale klantkaarten te scannen van de klant. Als u meer informatie wilt over digitale klantkaart of een digitaal spaarsysteem kunt u de pagina van het digitale klantenkaartsysteem bekijken.

    loyaliteitsprogramma-app-digitale-klantenkaart-systeem

     

    De loyaliteitsprogramma APP kan ook uitgebreid worden met een cadeaukaart systeem, dan kunt u als ondernemer profiteren van twee systemen in één. In de afbeelding hieronder ziet u dat de loyaliteit app te gebruiken is op een tablet of smartphone. Vervolgens kan er vanuit deze devices met het oog van de camera de fysieke of digitale klantenkaart gescand worden. Indien gewenst kunt u gebruik maken van een Bluetooth barcodescanner om de kwaliteit en snelheid van het scannen te verhogen bij het gebruik van de loyaliteitsprogramma app.

    loyaliteitsprogramma-app-loyalty-app

    De tablet of smartphone kan door middel van een Bluetooth barcode scanner de fysieke of digitale klantpas scannen en zo de gegevens van de klant ophalen.

    De voordelen van een loyalty app zijn de volgende:

    • Flexibiliteit en gebruiksgemak voor zowel de ondernemer als de klant;
    • Geen kassakoppeling nodig om deel te kunnen nemen aan een spaarprogramma;
    • Realtime spaarpunten bijboeken en verzilveren;
    • Mogelijkheid om dagelijks rapportages uit te draaien.


    Voor meer informatie omtrent de Loyalty app kunt u de brochure downloaden:

    Loyalty APP brochure

     

    iBeacons en loyaliteit app

    De voordelen bij het gebruik van een loyaliteitsprogramma applicatie is dat deze te combineren is met iBeacon technologie. In het kort is iBeacon een erg krachtige tool om de loyaliteit van uw klanten te verhogen en inzicht te krijgen in klantgedrag. Met de iBeacon software kunt u bijvoorbeeld volgen hoe uw klanten met de APP in de winkel of bepaald gebied zich bewegen. U kunt deze informatie passief gebruiken om uw winkel optimaal in te richten om zo meer verkopen te realiseren. U kunt tevens actief aan de slag gaan met deze data en zogenaamde pushnotificaties sturen naar de klanten. Zie hieronder een voorbeeld van een pushnotificatie.

    loyaliteitsprogramma-app-ibeacon

    Er kan hierbij gedacht worden aan een klant die een tijdje voor een zak M&M’s staat en dan een geautomatiseerde kortingsvoucher toegestuurd krijgt op de telefoon. Dat zorgt direct voor relevantie, gebruiksvriendelijkheid en een potentiële koopimpuls voor de klant.

     

    Promovideo van een iBeacon workshop georganiseerd door DataMatch

    Voor meer informatie over de mogelijkheden met iBeacon en de Loyalty app kunt u de pagina iBeacon bekijken.

     


    Meer informatie over Loyalty APP

    Wilt u meer informatie over Loyalty APP dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Stel ons al uw vragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>