• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on sep 29, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Loyaliteit verklaren met gedragswetenschap

    Loyaliteit verklaren met gedragswetenschap

    Er is geen enkele klant die loyaal geboren is. Het uitstralen van de juiste identiteit en het kneden van klanten zorgt voor loyaliteit. Het begrijpen van de klant is vooralsnog voor veel bedrijven een lastige zaak. Degenen die haar klanten begrijpen, hebben wel een streepje voor.


     

    Loyaliteit

    Met een vrij duistere periode voor ondernemers, is het werven van nieuwe klanten een lastige zaak. Veel mensen zoeken liever op internet, daar is alles goedkoper te vinden via tientallen verschillende vergelijkingssites.

    Toch moeten bedrijven niet opgeven. Door loyaliteit op een juiste manier te stimuleren, is het werven van nieuwe klanten namelijk ineens minder lastig. Loyale klanten zijn als het ware ambassadeurs. Zij zullen er altijd voor zorgen dat een organisatie in een positief daglicht staat.

    Het is ook een bewezen feit dat loyaliteit van klanten bijdraagt aan omzetgroei. 66% van de klanten die aan een loyaliteitsprogramma meedoet, geeft aan gemiddeld meer te besteden bij de desbetreffende winkels.

    Kortom, loyaliteit:

    • Maakt van klanten ambassadeurs;
    • Verhoogt engagement;
    • Zorgt voor meer herhaalaankopen;
    • Verhoogt het gemiddelde bestedingsbedrag
    loyaliteitsprogramma-2


    Gedragswetenschap

    Uitgaande van gedragswetenschap, zijn er verschillende manieren om loyaliteit te stimuleren.

    1. Onverwachte beloning

    Blij gevoelens worden in de hersenen opgewekt door de werkzame stof dopamine. Een spontane beloning draagt bij aan een verhoogde aanmaak van dopamine. Als een organisatie erin slaagt om via deze weg bij te dragen aan een verhoogde aanmaak van dopamine bij de klant, dan zal de klant relatie leggen tussen het goede gevoel en de organisatie.

    2. Maak een goede eerste indruk

    De beroemde uitspraak ‘de eerste indruk kun je maar één keer maken’ is zeker niet gelogen. Bij een goede eerste indruk raakt een klant onder de indruk en raakt hiermee als het ware op een roze wolk. Fouten zullen sneller vergeven en vergeten worden en algemeen genomen heeft de klant meer geduld met de organisatie.

    3. Laat klanten hun beloningen delen

    We draaien er niet omheen. Het geeft een goed gevoel om een ander te helpen. Dat is ook de reden dat men altijd massaal giro 555 stort bij natuurrampen en dat men vaak donateur is bij andere stichtingen.

    Als men beloont wordt voor een aankoop en deze beloning kan gedeeld worden, dan zal men een goed gevoel overhouden aan de aankoop. Want ze hebben met hun aankoop bijgedragen aan het welzijn van een ander.

    loyaliteit gedragswetenschap


    De feiten

    • Acquisitie is vijf tot negen keer duurder dan retentie;
    • De gemiddelde loyale klant is 10 keer zoveel waard als hun eerste aankoop;
    • 1% van de gebruikers van de website van een retailer, verzorgt 40% van de omzet;
    • 50% van de klanten verwacht dat een telefoontje binnen 5 minuten is beantwoord;
    • 35% van de klanten verwacht een e-mail terug binnen 24 uur;
    • 15% van de klanten verwacht een e-mail terug binnen 2 uur;
    • 19% van de consumenten verwacht via Messenger Apps een response binnen 1 minuut;
    • 72% van de klanten verwacht via social media een reactie binnen 1 uur.
    mobiel-loyaliteitsprogramma-uitdagingen

    Wilt u loyaliteit stimuleren?

    Dat kan met een loyaliteitsprogramma!

    • Verhoogt engagement;
    • Verhoogt gemiddelde klantenbesteding;
    • Verhoogt het aantal herhaalaankopen;
    • Bevordert klantbehoud.

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>