• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on nov 20, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Loyaliteit verhogen met MVO

    Loyaliteit verhogen met MVO

    Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ofwel duurzaam ondernemen, is een factor die steeds meer gaat meespelen in klantoverwegingen. Het is dan ook daarom dat recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en analysebureau MIcompany heeft uitgewezen dat merken die duurzaam ondernemen, gemiddeld meer loyale klanten hebben.

    Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

    Het is bijna een trend aan het worden. Milieu en klimaat zijn hot topics, niet alleen bij overheden. Ook steeds meer burgers en dus ook consumenten, maken zich druk om de toekomst van onze planeet en de leefbaarheid voor de komende generaties. Steeds meer bedrijven stappen over naar “groene” productie, waardoor de druk op het klimaat teruggebracht kan worden.

    Onderdeel hiervan is het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, in de volksmond ook wel duurzaam ondernemen genoemd. Deze manier van ondernemen valt te omschrijven als een vorm van ondernemen gericht op het doen van investeringen die ten gunste komen van ecologische en sociaal maatschappelijke doeleinden.

    MVO en loyaliteit

    De Rijksuniversiteit Groningen en MIcompany hebben onderzoek gedaan naar het effect van duurzaam ondernemen op klantloyaliteit. Grote merken als Ben & Jerry’s en Tony Chocolonely spitsen zich volledig toe op een sociaal en ecologisch verantwoorde manier van ondernemen, maar levert het dan ook iets op?

    ”Onze bevindingen zijn van belang omdat wij aantonen dat nobele overtuigingen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen hand in hand kunnen gaan met financiële motieven,”

    Dr. Jenny van Doorn, hoofddocent aan de Rijksuniversiteit van Groningen stelt dat het onderzoek zeer relevant is, gezien er een verband getrokken kan worden tussen duurzaam ondernemen en mogelijke financiële impulsen. De uitkomst van dit onderzoek moet dus een stimulans zijn voor organisaties om te voldoen aan de normen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

    Dit onderzoek, samengesteld door Van Doorn, Marjolein Onrust, hoogleraar Peter Verhoef (RUG) en Marnix Bügel (MIcompany), heeft de klantwaardering van 93 merken uit 18 verschillende branches geanalyseerd en vergeleek dit met het koopgedrag twee jaar later.
    Conclusie : “We zien dat de houding van klanten ten opzichte van de maatschappelijk verantwoorde bedrijven onbewust positief wordt beïnvloed”

    Uit dit onderzoekt blijkt dat de klantloyaliteit bij merken en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen gemiddeld 7 procent hoger ligt, dan bij andere bedrijven.

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>