• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 1, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Klanttevredenheid verhogen met loyaliteitsprogramma’s

    Klanttevredenheid verhogen met loyaliteitsprogramma’s

    Klanttevredenheid verhogen en loyaliteitsprogramma’s liggen in elkaars verlengde. Het succes van Coolblue wordt grotendeels bepaald door het zware accent dat zij leggen op klanttevredenheid en klantloyaliteit. Als DataMatch ontwikkelen wij met onze klanten een strategisch plan om de klanttevredenheid verder te helpen verhogen. Wij bieden hiervoor gestandaardiseerde en op maat ontwikkelde loyaliteitsprogramma’s aan, die vaak ondersteund worden met een marketing-, communicatie- en promotioneel plan.

    In dit artikel gaan wij in op de algemene voordelen van een loyaliteitsprogramma en leggen wij  het verschil uit tussen een gestandaardiseerd en op maat ontwikkeld loyaliteitsprogramma.

     

    Loyaliteit en klanttevredenheid

    Klantloyaliteit en klanttevredenheid zijn nauw met elkaar verbonden. Een belangrijke stap naar loyaliteit is het kennen van je klant; de hierbij noodzakelijke klantkennis bouw je op door geleidelijk aan persoonlijke en relevante klantdata te vergaren. Dit begint al bij het vastleggen van simpelweg de klantnaam en het e-mailadres. Naarmate de klantrelatie zich verdiept, m.a.w. de klant vindt uw producten en diensten relevant en interessant en reageert hierop, ontstaat de mogelijkheid meer specifieke klantinformatie vast te leggen.

    We hebben het dan over een klantprofiel. Hoe uitgebreider het klantprofiel des te meer kun je de klantloyaliteit optimaliseren wat vervolgens zal leiden tot een hogere klanttevredenheid.  Een klantprofiel kan uitgebreid worden met bijvoorbeeld de wensen en voorkeuren van de klant, waarover en hoe zij geïnformeerd willen worden, in welke levensfase zij zich bevinden, wat hun gezinssamenstelling is en waar ze graag voor zouden willen sparen. De doelstelling is dus om zoveel mogelijk van de klant te weten te komen om ze zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en alleen relevante informatie met ze te delen op een persoonlijk en individueel niveau.

    Loyaliteitsprogramma voorbeeld

    Als kledingwinkel wil je een klant die alleen spijkerbroeken bij jou koopt geen nieuwsbrief sturen over zakelijke kostuums. Doordat je weet dat de klant alleen geïnteresseerd is in spijkerbroeken, kun je de klant een gepersonaliseerde nieuwsbrief sturen over spijkerbroeken en andere denim gerelateerde informatie. Zo krijgt de klant het gevoel dat hij begrepen wordt en wordt daardoor loyaler aan uw bedrijf. Dit allemaal in het kader de klanttevredenheid verder te verhogen. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat u van tijd tot tijd verschillende producten wilt aanbieden aan de klanten om cross selling te stimuleren (latente behoeftes aanwakkeren).

    Klanttevredenheid verhogen met loyaliteitsprogrammas

     

    Loyaliteitsprogramma op maat of een standaard loyaliteitsprogramma?

    Wanneer u op zoek bent naar een loyalty programma op maat kan dit op maat ontwikkeld worden volledig gebaseerd op uw specifieke branchebehoefte of u kunt kiezen voor een gestandaardiseerd spaarprogramma. Beide varianten hebben voor- en nadelen. In deze rubriek leggen wij in het kort uit wat mogelijk is en de consequenties van de keuze voor een gestandaardiseerd danwel een spaarprogramma op maat, zodat u kunt bepalen welke variant het beste bij uw wensen past.

    De voordelen van een gestandaardiseerd loyaliteitsprogramma is dat het prijsmatig vaak wat goedkoper is en dat er een aantal basisfunctionaliteiten zijn waaruit gewerkt kan worden. Het is simpel in gebruik en uitleg. Het programma wordt vaak gebruikt door éénmanszaken en binnen MKB bedrijven. Wanneer men niet nog niet intensief bezig is danwel kan zijn  met loyaliteit en klantdata is een gestandaardiseerd loyaliteitsprogramma vaak een prima vertrekpunt. Binnen de gestandaardiseerde loyaliteitsprogramma’s biedt DataMatch verschillende oplossingen van stand-alone- , tablet- en appoplossingen tot digitale smartphone applicaties.
    Het is verstandiger om gebruik te maken van een loyalty programma op maat wanneer er specifieke klantinformatie wensen zijn of het bedrijf een groot klantbestand heeft waarbij de klantdata op en vanuit verschillende bronnen binnen het bedrijf verzameld en gecentraliseerd moet worden binnen één marketingdatabase.

    In principe maakt het niet uit of u klantdata heeft of niet. U kunt ook vanaf scratch beginnen. Met specifieke wensen kunt u denken aan bijvoorbeeld een Citymarketing programma.

    De gemeente Boxtel merkte dat veel van de lokale bewoners gingen winkelen in de omliggende gemeenten. Om de lokale economie en ondernemers te steunen wilde zij de bewoners van Boxtel laten winkelen in het eigen woongebied. DataMatch heeft tesamen met het lokale en zeer betrokken weekblad Brabants Centrum als oplossing een spaarkaart geïntroduceerd in de gemeente Boxtel en omstreken om daar de klanttevredenheid van de lokale bewoners te verhogen en ze te stimuleren om aankopen te doen in het eigen woongebied.

     

    Citymarketing loyaliteit

    Bekijk via de volgende link de: Citymarketing case Boxtelaartjes.


    Meer informatie over het klanttevredenheid verhogen met loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over het klanttevredenheid verhogen met loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Stel ons al uw vragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>