• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on dec 24, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Is sociale loyaliteit de volgende stap in e-commerce?

    Is sociale loyaliteit de volgende stap in e-commerce?

    Om de vaste klanten om te bouwen tot loyale klanten moet er een goede focus zijn op klantloyaliteit binnen de organisatie. Uit een onderzoek is gebleken dat zodra de klantretentie met 5% verhoogd is, de winstgevendheid met 100% zou kunnen stijgen. Daarbij is een loyale klant de beste verkoper van uw product en zullen loyale klanten minder snel overstappen naar een concurrent d.m.v. een loyaliteitsprogramma.

     


     

     

    Hoe vergroot ik mijn klantloyaliteit?

    De term loyalty 3.0 of social loyalty is ondertussen een term die herkend word, maar wat betekend dit nou eigenlijk? Dit is een nieuwe manier om uw klanten loyaal te maken door ze te belonen door middel van Social Media. De relatie tussen klant en organisatie goed onderhouden lijkt bijna specialistenwerk, echter maakt Social loyalty dit een stuk gemakkelijker. Het betekend eigenlijk door alle kanalen (webshop, winkel, social media) te integreren.

     

     

    loyaliteitsprogramma-klantloyaliteit-verhogen

     


     

    Wat is het verschil met social commerce?

    Het verschil tussen social loyalty en social commerce is eigenlijk dat social loyalty meer klantgericht is. Social commerce gaat over het aankopen doen via sociale netwerken of op social niveau met of door anderen. Een voorbeeld hiervan is Groupon, hierin krijgen groepen korting als er genoeg deelnemers zijn.

    Social loyalty gaat om de totale klantwaarde over de jaren heen in plaats van enkele aankopen. Voor meer informatie over social loyalty kunt u de volgende pagina bekijken: loyaliteitsprogramma webshop.

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-social-commerce

     


     

    Social loyalty in de praktijk

    Social loyalty gaat over de integratie van alle kanalen (offline, online en social media). Hiermee kunnen marketeers loyaal gedrag:

    • Monitoren
    • Stimuleren
    • Waarderen
    • Belonen

    Een klant logt in via social media, daardoor kunnen het gedrag in de webshop, de winkel en de social media gevolgd en daardoor beloond worden.

    Een voorbeeld van deze sociale interacties is dat de klanten punten kan sparen door het liken en delen van posts en fotos. Dit kan ook door de klant opdrachten te laten uitvoeren, dit is wel afhankelijk van het product dat het bedrijf verkoopt. Bekijk het loyaliteitsprogramma webshop.

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-social-loyalty
     


    Hoge conversie door Big Data

    In dit soort systemen wordt heel breed gemonitord, wat Big data oplevert. Door de backend die in deze programma’s zit is het mogelijk vanuit deze data marketing acties uit te voeren.

     

    Een voorbeeld hiervan is dat er een mailing verstuurd wordt. Het is dan wel van belang dat deze aanbieding relevant is, als iemand alleen maar berichten van fietsen liked is het niet handig om hem een aanbieding van een auto te sturen.

    mobiel-loyaliteitsprogramma-data

     


     

    Gamification

    Social loyalty zorgt ervoor dat klanten, fans en ambassadeurs passend beloond worden voor de activiteiten die zij uitgevoerd hebben. Het is belangrijk dat de deelname aan de social loyalty leuk is voor de klant, dit kan bijvoorbeeld door game elementen. Dit wordt gamification genoemd.

    Gamification zorgt ervoor dat klanten een doel hebben om naar toe te werken, hiermee wordt niet de status bedoeld maar de priveleges die hierbij horen. Als deze priveleges exclusief bij een klant horen zal het participatiepercentage hoger zijn. Gamification helpt ook bij het beheersen van kosten, het geld dat u investeert komt alleen bij waardevolle klanten, fans en ambassadeurs.

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-gamification

     


     

    5 tips

    Het implementeren van een social loyalty programma is geen hogere wiskunde. De bestaande omgeving laten integratie gemakkelijk toe met social loyalty platformen. Echter vereist een succesvolle loyaliteitscampagne wel de nodige creativiteit en aandacht. Hieronder 5 tips:

     

    1. Maak een roadmap: een campagne die volgens social loyalty werkt dient hetzelfde benadert te worden als iedere andere campagne. Het begin is het bepalen van doelstellingen en daarna welk gedrag beloont moet worden
    2. Nulmeting: Zodra het social loyalty programma geintegreerd is wordt alles getracked, van te voren moet bepaald worden hoe groot de bestaande doelgroep is.
    3. Wees creatief: Maak het leuk voor de klant, laat ze gemakkelijke opdrachten uitvoeren, maar ook multichannel opdrachten.
    4. Bedrijfsvreemde rewards: Geef de consument rewards die passen bij uw organisatie. Oftewel meer dan kortingen, speel in op de gevoelens van de klant, de klant moet zich belangrijk voelen.
    5. Aandacht: het is van belang om de aandacht vast te houden, een klant wil niet te lang sparen voor een product.

     

     

    loyaliteitsprogramma-gouden-tip


    Conclusie

    Door het gebruik van een social loyalty programma wordt het voor een bedrijf gemakkelijker om de klanten, fans en ambassadeurs op de juiste manier te belonen. Het is belangrijk dat de opzet van het systeem geen bedrijfsdoel is, maar de doelen worden gesteld d.m.v. het programma. Het social loyalty programma is een hulpmiddel om meer klanten, fans en ambassadeurs te creëren waarmee gecommuniceerd kan worden op de door u gekozen manier. DataMatch maakt gebruik van social loyalty in het loyaliteitsprogramma webshop.

     


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>