• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jun 2, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Hoe zorg ik voor klantenbinding?

    Hoe zorg ik voor klantenbinding?

    Klantenbinding is van essentieel belang in zowel de B2B als de B2C sector. In beide sectoren is het opbouwen van een langdurige relatie met klanten een zaak die zorgt voor vertrouwen en zodoende een hogere omzet. Maar hoe kan een organisatie voor klantbinding zorgen?


    Klanten

    In de vorige blog beschreven wij al het verschil tussen slimme en loyale klanten. Om hier op terug te komen; slimme klanten baseren hun aankopen op de prijs-kwaliteitverhouding, daar waar loyale klanten terug gaan naar hun vaste plek door een bepaalde gevoelswaarde.

    Een bedrijf met loyale klanten investeert in klantenbinding. Klantenbinding is een strategie die het behoud van huidige klanten en het verhogen van haar bestedingen stimuleert. Met andere woorden: de klant wordt aangemoedigd om terug te komen en veel herhaalaankopen te doen.

    Hoe meer een bedrijf investeert in klantenbinding, hoe hoger de klantwaarde wordt. Op het moment dat klanten een gevoelsmatige waarde hechten aan uw bedrijf, hoe meer ze bij u zullen komen, en hoe minder waarschijnlijk het is dat de klant overstapt naar een directe concurrent. Op deze manier wordt de klant als het ware een ambassadeur van het bedrijf.

    klantenbinding-1


    Niveaus van klantenbinding

    De inzet van klantenbinding in B2B en B2C is verschillend. In B2C gaat klantenbinding op basis van producten, terwijl in B2B men zich concentreert op de mate van aanbeveling van het bedrijf. Klantenbinding is op drie niveaus te beïnvloeden.

    • Rationeel niveau : hierbij draait het om het bieden van een financieel voordeel. Het leveren van aanvullende diensten en service is hierbij van belang om een positieve respons op te wekken.
    • Sociaal/emotioneel niveau : voor de sociale binding kijken we naar de manier van communiceren. Op welke punten vinden het bedrijf en de klant elkaar en hoe kunnen deze touchpoints intensiever worden gemaakt. Door intensief contact te hebben met de klant, wordt de merkbeleving positiever en zal het imago erop vooruit gaan.
    • Structureel niveau : de nadruk op het structureel niveau ligt bij het inspelen op de wensen van de klant. Welke mogelijkheden levert het bedrijf ten opzichte van de concurrent en in hoeverre zijn de geleverde producten uniek.

    Emotionele binding is volgens een onderzoek van Harvard Business Review een overtuigende factor voor 70% van de prospects.

     

    klantenbinding-2


    De rol van klanttevredenheid

    Klanttevredenheid speelt een grote rol bij klantenbinding. Echter is het niet per definitie zo dat een tevreden klant een loyale klant is. We moeten kijken naar de zeer tevreden klanten. Tevreden klanten zijn in 20% van de gevallen sneller geneigd om over te stappen naar een concurrent dan dat zeer tevreden klanten  dat zijn. De zeer tevreden klanten zijn dan ook meer onder de indruk van het product, de service en de communicatie.

     

    klanttevredenheid


    Meer informatie?

    Voor meer informatie kunt u terecht op onze loyaliteitsprogramma pagina. Hier vindt u informatie over al onze loyaliteitsprogramma’s. Ook kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma‘s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>