• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 22, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Loyaliteitsprogramma Flying Blue : KLM en loyalty

    Loyaliteitsprogramma Flying Blue : KLM en loyalty

    Het loyaliteitsprogramma van KLM veroorzaakte veel discussie. In het begin waren weinig mensen tevreden en verloor KLM passagiers in plaats van ze te behouden. Na een aantal aanpassingen, zoals meer tickets mee laten tellen in plaats van alleen de duurste, heeft het loyaliteitsprogramma van KLM toch de harten van de passagiers weten te stelen.


    Hoe werkt KLM?

    “Uw loyaliteit wordt rijkelijk beloond” en “krijg de erkenning die u verdient”

    Het zijn zomaar twee uitingen van KLM omtrent hun Flying Blue loyaliteitsprogramma, maar in hoeverre dit daadwerkelijk zo is zal blijken.

    De aanmelding voor het Flying Blue programma van KLM is gratis. Na aanmelding begin je op het laagste niveau, Ivory. De verschillende niveaus en de voordelen daarvan kom ik later nog op terug.

    Na aanmelding begin je met het sparen Award Miles en Level Miles. Zoals de naam zelf al zegt tellen de Level Miles mee in het gebruikersniveau van het Flying Blue programma. Hoe meer Level Miles, hoe hoger het gebruikersniveau.

    De Award Miles kunnen gebruikt worden voor voordelen als upgrades, loungetoegang of tickets. Het sparen van de Miles gaat heel gemakkelijk. Bij het boeken van de ticket is het enige wat er moet gebeuren het doorgeven van het Flying Blue relatienummer. Het sparen van Miles is dus erg gemakkelijk.

    datamatch-klm-aanmelden


    Memberships

    Flying Blue telt vier verschillende gebruikersniveaus. Ivory, Silver, Gold en Platinum.

    Het Ivory niveau heeft weinig voordelen, het begint met slechts wat kortingsacties bij geregistreerde partners en daar houdt het dan ook bij op. Na 25.000 Level Miles maakt een Ivory deelnemer dan de overstap naar Silver. Bij het Silver Level beginnen er al nieuwe voordelen bij te komen, zoals extra bagagevrijstelling en voorrang bij het inchecken en boarden. Bij inchecken en boarden hebben de hoogste niveaus voorrang. De volgorde is dan Platinum, Gold, Silver en daarna komen de niet gebruikers en de Ivory gebruikers tegelijk.

    Om van Silver naar Gold te promoveren zijn 40.000 Level Miles nodig. Daarbij komen dan extra voordelen zoals gratis toegang tot bepaalde lounges en meer kortingen.

    Van Gold naar Platinum kost 70.000 Level Miles. Dit zijn ongeveer 60 vluchten.

    Alle Level Miles voor promotie moeten binnen een kalenderjaar behaald zijn.

     

    datamatch-klm-memberships


    Kritiek

    Het Flying Blue programma ontving ook de nodige kritiek. Zo is het voor de meeste mensen niet haalbaar om 60 vluchten per jaar te doen. Ook is de kritiek dat na de 70.000 die benodigd is om naar Platinum te gaan, de Level Miles vervallen.

    KLM heeft hierop gereageerd door de Platinum klanten hun Level Miles te laten behouden.

    In 2014 werd KLM via social media van alle kanten aangevallen. Voorheen was het meenemen van extra bagage ook kosteloos, maar KLM besloot dat Ivory gebruikers de helft van het geld moesten gaan betalen. Dit viel niet lekker bij de meeste gebruikers en zo kwam Flying Blue erg negatief in het nieuws. KLM heeft wel besloten de wijziging alsnog door te voeren wegens financiële redenen.

    datamatch-klm-kritiek


    Conclusie

    Na het onder de loep nemen van het Flying Blue loyaliteitsprogramma kan er wel conclusie getrokken worden dat voor de gemiddelde werker, die niet regelmatig op zakenreis hoeft, het niet haalbaar is om hoog terecht te komen in de rangen van het systeem. Het is duidelijk zichtbaar dat Flying Blue gericht is op mensen die veel reizen voor hun werk en om hen daarbij extra comfort te bieden.

    Ondanks alle kritieken heeft KLM met Flying Blue toch een vrij solide loyaliteitsprogramma neer weten te zetten, met ook genoeg voordelen voor de Silver klanten.

    datamatch-klm-conclusie


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>