• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on nov 30, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    Het verschil tussen een spaarprogramma en loyaliteitsprogramma

    Het verschil tussen een spaarprogramma en loyaliteitsprogramma

    Tegenwoordig is het voor iedereen lastig om klantentrouw te ontwikkelen, zowel voor retailers als fabrikanten van A-merken. Het lijkt er steeds meer op dat de combinatie tussen prijs en gemak doorslaggevend is voor de consument. Een paar voorbeelden zijn dat Unilever moeite heeft groei te behouden, Albert Heijn verliest klanten aan Lidl en Jumbo en de Hema heeft het zwaar met de populariteit van de Action.

    Heeft u vragen die u direct beantwoordt wilt hebben of dan kunt u een offerte aanvragen voor de diverse loyaliteitsprogramma  van DataMatch.

    loyaliteitsprogramma offerte aanvragen

     

     


    Consumenten loyaliteit

    Bij vele retailers en A-merk fabrikanten wordt het onderwerp “customer loyalty” dan ook erg serieus genomen. Tot een concrete strategie komen de meeste nog niet, een goed loyaliteitsprogramma  opstellen is een specialistische en tijdrovende klus. Omdat ze toch willen inspelen op de klant is het aantal spaarprogramma’s afgelopen jaar flink toegenomen.

     

    Consumentenvoordeel door een spaarprogramma

    Een consument zal zichzelf selectief positief opstellen ten opzichte van spaarprogramma’s. De consument kan sparen voor kortingen of cadeaus die hij/zij interessant vindt. De vraag is of de organisatie hiermee het juiste resultaat haalt omdat er een duidelijk verschil moet zijn tussen een spaarprogramma en een loyaliteitsprogramma.

    De consument neemt deel aan een spaarprogramma voor het financiële voordeel, omdat de consument er beter van wordt koopt de consument het product. De kopende klant wordt hiermee geswitcht naar een trouwe klant, op dit moment is er nog geen loyaliteit.

    De zogenoemde “platte spaarprogramma’s” zijn goed om het proces van herhaalaankopen positief te stimuleren maar niet om loyaliteit op te bouwen.

     

    Loyaliteit is niet alleen het bedanken en waarderen van de vaste klant, de bedoeling is het versterken van de band met de consument. Het resultaat van een goed loyaliteitsprogramma is een emotionele band tussen een leverancier en zijn klant. Dit is omdat mensen die emotioneel verbonden is met een bedrijf minder snel geneigd is om over te stappen.

     

     

     

     

     

     

    Verschil spaarprogramma en loyaliteitsprogramma-1


     

    De gevaren van een spaarprogramma

    Het gevaarlijke van een spaarprogramma ligt waarschijnlijk in het financiële voordeel voor de klant. Op dit moment is er niet altijd een duidelijke link tussen de producten die de leverancier verkoopt en de producten waarvoor de klant spaart. Daarbij onderscheiden bedrijven zich niet altijd meer. Een voorbeeld hiervan is dat de klanten Sanoma, Eurosparen van Campina en Rentepunten van ING vaak voor dezelfde producten sparen. Een consument die gebruikt maakt van een spaarprogramma doet dit dikwijls voor het financiële voordeel waardoor hij/zij gemakkelijk van organisatie veranderd omdat de andere organisatie meer bied voor dezelfde prijs of hetzelfde voor een lagere prijs.

     

    Verschil-spaarprogramma-en-loyaliteitsprogramma-gevaar


     

    De juiste oplossing

    Voor iedere organisatie is een ander programma de juiste oplossing, het kan alleen een spaarprogramma zijn maar ook een loyaliteitsprogramma. Dit hangt af van de doelen die jij gesteld hebt van het programma. Op dit moment is de consument op zoek naar de juiste combinatie tussen prijs en gemak, waar een spaarprogramma goed op aansluit. In de praktijk is het zo dan een loyaliteitsprogramma betere resultaten bied op de langere termijn en het spaarprogramma op de korte termijn. Als laatste is het van belang welk product jouw organisatie verkoopt, een premium product zal eerder aansluiten op een programma voor de lange termijn.

     

    Verschil-spaarprogramma-en-loyaliteitsprogramma-oplossing


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>