• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jun 30, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Het verschil tussen een loyaliteits- en een spaarprogramma

    Het verschil tussen een loyaliteits- en een spaarprogramma

    Het gat tussen retailers wordt steeds groter. De oude grootmachten leggen het af tegen nieuwe prijsvechters en zoeken dus naar een middel om klanten loyaal te maken.


    Spaarprogramma

    Klanten zijn vaak gemotiveerd om mij te doen aan spaarprogramma’s. Ze halen er immers voordeel uit. De andere kant van het verhaal zorgt voor twijfel. Behaalt de onderneming wel het gewenste resultaat? Worden klanten wel echt loyaal, of blijven ze alleen voor het voordeel?

    We praten bij spaarprogramma’s over een financieel voordeel. Dit beïnvloedt de ratio. Er is geen emotionele binding dus ook geen sprake van loyaliteit. En loyaliteit gaat juist om het versterken van de emotionele band tussen klanten en merkwaarden.

    Het gevaar bij spaarprogramma’s zit hem in het financiële voordeel. Zodra de klant merkt dat de producten waarvoor gespaard worden niet aansluiten bij zijn of haar behoeften, zal de klant net zo gemakkelijk weer overstappen. Het spaardoel moet dus wel relevant zijn voor klanten.

    spaarprogramma


    Loyaliteitsprogramma

    Een loyaliteitsprogramma richt zich op het emotioneel binden van de klant. Met andere woorden, u wilt de klantrelatie én de merkwaarden verbeteren.

    Wat een loyaliteitsprogramma onderscheidend maakt is dat het verder gaat dan slechts sparen. Bijvoorbeeld een welkomstcampagne, een cadeautje met verjaardagen en gratis toegang tot bepaalde workshops. Zo worden klanten niet alleen beloond voor aankopen, maar juist voor het betrokken zijn bij de organisatie.

    Het gevaar van spaarprogramma’s kan hiermee omzeild worden, omdat klanten nu een emotionele band met het bedrijf opbouwen in plaats van een rationele band.

    spaarprogramma-1


    Conclusie

    Een spaarprogramma en een loyaliteitsprogramma dienen allebei een ander doel. Er is dus geen juiste oplossing voor de keuze. Het draait bij het maken van de keuze puur om wat aansluit bij uw ondernemingsdoelstellingen en de mate waarin u aan klantenbinding wenst te doen.

    spaarprogramma-2


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma‘s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>