• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jan 27, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    Een meetbaar loyaliteitsprogramma

    Een meetbaar loyaliteitsprogramma

    Het meten van een loyaliteitsprogramma is voor veel organisaties een grijs gebied. Men weet niet goed op welke gebieden het programma voordelen en/of nadelen biedt.

    Met behulp van drie KPI’s, maakt u uw loyaliteitsprogramma meetbaar en verkrijgt u meer diepte inzicht in de resultaten van het loyalteitsprogramma.


     

    Redenen voor een loyaliteitsprogramma

    Allereerst is het belangrijk om te weten waarom u eigenlijk een loyaliteitsprogramma in wilt zetten of heeft ingezet. Namelijk, niet alle organisaties zijn er heel happig op, omdat zijn bang zijn dat de resultaten niet duidelijk meetbaar zijn.

    Een Loyalty 3.0 gebaseerd programma biedt u niet alleen voldoende diepte inzicht in de resultaten, maar ook een omnichannel benadering. Zo heeft u meerdere voordelen in één. Dit is slechts één van de redenen om direct te starten met loyalty!

    • Loyaliteitsprogramma zorgt voor klantbehoud;
    • Verbeteren betrokkenheid van de klanten;
    • Helpt bij acquisitie;
    • De uiteindelijke reden van het invoeren van een loyaliteitsprogramma is het vergroten van de omzet/winst.

    loyaliteitsprogramma-webshop-klantbehoud

    Key Performance Indicators

    Om een loyaliteitsprogramma te meten, is het belangrijk om eerst een nulmeting te doen. Belangrijk is om een vergelijkbare periode uit een eerder boekjaar te gebruiken.

    Bijvoorbeeld : als je begin 2017 met loyalty start, gebruik je het eerste halfjaar van 2016 voor de nulmeting. Aan de hand van de gegevens kun je vergelijken of het loyaliteitsprogramma zijn werk goed gedaan heeft.

    KPI 1 : Klantbehoud

    Er zijn twee indicatoren die komen kijken als je loyalty beoordeelt op klantbehoud, namelijk:

    • Het aantal herhaalaankopen
    • Gemiddelde orderbedrag

    Om hier een goed beeld bij te krijgen, moet men eerst kijken welke acties er zijn ondernomen binnen het loyaliteitssysteem om klantbehoud te bevorderen en dan de resultaten naast die van de nulmeting leggen.

    Enkele activiteiten voor het stimuleren van klantbehoud :

    • Websitebezoek of check-in fysieke winkel belonen;
    • Shoptegoed weggeven als reward;
    • Klantprofiel verrijken met interessevragen;
    • Koop- en likegedrag linken aan klantprofiel;

    KPI 2 : Engagement

    U wilt meer dan slechts een betalende klant die af en toe terugkomt. U wilt ambassadeurs. Klanten die hun positieve merkervaring met de wereld delen en zo weer nieuwe klanten voor u binnenhalen.

    De mate waarin uw klant betrokken is met uw bedrijf was voorheen lastig te meten. Een loyalty 3.0 systeem doet al dit werk voor u. U heeft direct inzichtelijk wie uw klant is, via welke kanalen deze klant communiceert en wanneer deze klant bij u is geweest.

    • Waardebepaling:
      Engagement heeft geen vaste waardebepaling, namelijk, het betreft geen directe transactie. Wel heeft u inzicht in het aantal gekwalificeerde leads dat uw members aandragen. Door dit inzicht kunt u zelf berekenen hoeveel u op uw acquisitiecampagne bespaard heeft!
    • Bereikwaarde:
      Een campagne gericht op het verhogen van het engagement, zal logischerwijs als gevolg hebben dat er meer bezoekers zijn op de webpagina.
    • Profielverrijking:
      Door middel van interessevragen, NAW-gegevens etc. kunt u een klantprofiel opbouwen. Hoe uitgebreider dit profiel is, hoe meer u de campagnes kan toespitsen op personen.

    U kunt engagement meten met de volgende acties:

    • Invullen van enquêtes
    • Inschrijven op de nieuwsbrief
    • Schrijven van een productreview
    • Invullen van ‘favorieten’
    • Doorzoeken van bepaalde pagina’s
    • Het delen van exclusieve aanbiedingen direct vanuit het programma.
    • Social Media acties delen.

     


     

    KPI 3 : Acquisitie

    De laatste KPI die u kunt gebruiken bij het meten van een loyalty programma, is acquisitie. Acquisitie is een duur fenomeen. Het kost veel tijd en veel gekwalificeerde leads levert het niet op. Uit onderzoek is gebleken dat retentie dan ook tot 7 keer goedkoper is dan acquisitie.

    U kunt dit opmeten aan de hand van:

    • Het aantal nieuwe gebruikers van uw loyaliteitsprogramma;
    • Het aantal nieuwe inschrijvingen voor uw e-mailings;
    • Het aantal nieuwe ‘fans’ zoals bijvoorbeeld volgers op social media kanalen;
    • Het aantal nieuwe klanten van uw bedrijf die naar aanleiding van het loyaliteitsprogramma zijn gekomen.

    loyaliteitsprogramma-leads

    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>