In 2017 lag de nadruk vooral op verregaande segmentatie, gevolgd door optimalisatie voor mobiel en het opschonen en verbeteren van lijsten.  In 2018 wordt een kwalitatieve verzendlijst  alleen maar belangrijker in het kader van AVG.  Persoonsgegevens mogen alleen nog gebruikt worden als deze op de juiste manier  vastgelegd en verkregen zijn.

Van platte naar interactieve mails

Het versturen van een e-mail of nieuwsbrief zoals we dat vroeger deden, kan echt niet meer in 2018. Niemand wordt nog blij van een ouderwetse e-mail, net als een oude beeldbuis televisie.

De focus word vandaag de dag gelegd op een e-mail  als interactiemiddel in plaats van eenrichtingsverkeer. Hierbij worden creativiteit en flexibele e-mailtemplates steeds belangrijker.

Populaire voorbeelden hiervan zijn: cinemagraphs, sliders, enquêtes, countdowntimers en hamburgermenu’s (voor meer eenheid in communicatieuitingen.)

Interactie

Een ander goed voorbeeld is de one-click-action button, waardoor je bijvoorbeeld direct korting ontvangt voor een bepaald product. Ook zien we steeds meer de call to action button. Deze blijven in beeld staan als men door de e-mail scrolt.

Daarnaast gaan we in interactieve e-mail steeds meer geïntegreerde formulieren, een zoekfunctie en video’s terug zien . Zo zijn er nog telbare andere designs te bedenken.

Een mooi voorbeeld in het kader  van video content in een e-mail, is die van de grootste bioscoopketen in de UK, de ODEON. Zij hebben gebruik gemaakt van hoogwaardige video elementen en ‘hover images’ voor een optimale beleving. (Zie video).

Conversationele schrijfstijl

Denk hierbij aan het stellen van de juiste vragen, beantwoord de vragen van je lezers door de juiste  content en zet ze aan het denken.  Daarnaast is het ook belangrijk dat je e-mailrichtlijnen opstelt en deze aanhoudt. Deze heb je hoogstwaarschijnlijk ook voor je website. Hierbij moet je denken aan het lettertype, de toon, beelden etc.

Inspelen op gedrag

Zo kun je bijvoorbeeld een e-mail of nieuwsbrief versturen na een actie van de klant of prospect. Wanneer deze bijvoorbeeld de website heeft bezocht.  Hiermee wordt de timing bepaald door een bepaalde actie die wordt uitgevoerd. Door op dergelijk gedrag in te spelen weet je dat de klant bezig is met / geïnteresseerd is in jouw product en / of dienst.

De bovengenoemde trends zouden net zo goed bij ieder ander kanaal ingezet kunnen worden. In deze blog zijn deze echter, waar mogelijk, specifiek op e-mailmarketing gericht. Deze trends zullen e-mailmarketing naar een hoger niveau brengen.

Op ieder gewenst moment relevant, zonder de consument direct in een hoekje te drukken. Precies waar het in 1971 voor het eerst voor gebruikt werd: één op één communicatie.

Benieuwd naar wat DataMatch doet op het gebied van e-mailmarketing? Klik dan hier.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

14 + 4 =