• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on feb 16, 2017 in Loyalty Marketing Nieuws | 0 comments

    De waarde van spaarpunten

    De waarde van spaarpunten

    Ze zijn inmiddels alom bekend : de standaard spaarprogramma’s waarmee klanten op aankoopniveau punten sparen en deze kunnen uitgeven aan producten of belevenissen. Deze spaarprogramma’s hebben één doelstelling : omzetgroei. Door middel van meer herhaalaankopen en een gemiddeld hoger aankoopbedrag, is omzetgroei een realistisch uitgangspunt.


    De waarde van spaarpunten

    Als er een concept is uitgewerkt voor uw spaarprogramma en er zijn spaardoelen ingesteld, dan krijgt een spaarpunt een daadwerkelijke monetaire waarde meegegeven. De gemiddelde klant zal zich hier niet heel druk om maken, maar de slimmere klant, die prijsgerichter is, zal de waarde van de punten gemakkelijk zelf uit kunnen rekenen. Dat betekent dat ook de waarde van de spaardoelen gemakkelijk uitgerekend kunnen worden. In de praktijk zijn de producten en belevenissen waarvoor gespaard kan worden vaak duurder dan de marktwaarde.

    Opvallend hierbij is dat bedrijven er vaak voor kiezen om klanten voor goedkope en luxe producten te laten sparen. De puntenwaarde voor de goedkopere producten ligt dan hoger dan de marktwaarde en bij de luxe producten is dit precies andersom. Een extra motivatie voor users om vooral door te sparen. Toch lijkt het voor klanten oneerlijk, omdat de goedkope producten makkelijker bij elkaar te sparen zijn dan de luxe producten.

    spaarpunten


    De klantervaring

    Er is onderzoek verricht naar de verhouding tussen klantervaring en de waarde van spaarpunten. Uiteraard zijn spaarpunten een bonus die je krijgt omdat je toevallig al een aankoop doet, maar consumenten ervaren het als negatief als de spaardoelen omgerekend duurder zijn dan in de winkel.

    Dit onderzoek is gedaan met klanten die spaarden voor een DVD speler, welke duurder was dan de DVD speler in de winkel, omgerekend in puntenwaarde. 50% van de ondervraagden gaf aan dit vervelend te vinden en maar liefst 10% van de ondervraagden gaf aan dit als een reden te zien om niet langer met het spaarprogramma mee te doen.

    In dit voorbeeld scheelde de prijs tussen de DVD speler in marktwaarde en puntenwaarde slechts $11. In sommige gevallen loopt dit zelfs op tot maar liefst

    Als bij deze prijs al 10% van de gebruikers overweegt te stoppen, vraag jezelf dan eens af hoe dit voor de klanten voelt.

    spaarpunten-waarde-spaarpunten


    Takeaway

    De takeaway voor ondernemers is dat men niet alleen na moet denken over hoe er gespaard wordt, hoe er verzilverd wordt en hoe de klant mee kan doen aan het spaarprogramma, de zogenaamde spaarmechanismen.

    Maar juist ook over de waarde van de spaarpunten. Deze waarde is in het ideaalbeeld een balans tussen voordelig voor de klant en voordelig voor de ondernemer. De bedoeling is niet dat klanten in puntenwaarde meer moeten sparen dan dat het product waard is, maar ook niet dat de ondernemer verlies gaat lijden op het spaarprogramma.


     

     

    Hoe werkt het loyaliteitsprogramma?

    Lees hieronder de werking van het loyaliteitsprogramma. Neem voor een uitgebreide demo contact met ons op.

    • Binnen 2 weken operationeel
    • Geschikt voor meerdere vestigingen
    • Dynamisch systeem
    • Gemakkelijk bedienen via een tablet, mobile, laptop of via kassa
    • Aanvullen met cadeaukaart systeem mogelijk
    • Inclusief financiële rapportages
    • Volledige inzage in resterend tegoed via de Persoonlijke Pagina

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>