• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on jun 27, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws, Referenties, Retail | 0 comments

    De juiste klanten vinden en behouden

    De juiste klanten vinden en behouden

     

    Het is vaak onderzocht, bestaande klanten houden is goedkoper en effectiever dan het zoeken van nieuwe afnemers. Een bestaande klant levert gemiddeld 5x meer op dan een nieuwe klant. Dat betekend dat iedere 1% klanten die je behoud 5% meer winst opleveren. Dit komt omdat vaste klanten in verhouding meer van hun budget bij uw organisatie uitgeven en minder prijsgevoelig zijn.

     


     

    Verwenweigeraars

    Banken, telefoonproviders, ziektekostenverzekeraars, dit zijn goede voorbeelden van bedrijfstakken die het weigeren om een klant een beetje te verwennen. Al jaren lang ben je klant en betaal je trouw je hypotheekrente maar een klein cadeautje kon er nog nooit van af. Zelfs nog nooit een berichtje met daarin dat ze dankbaar zijn dat u al jaren een trouwe klant bent en ze dit waarderen. Ze doen het tegenovergestelde, in plaats van een beetje korting omdat je al jarenlang trouwe klant bent betaal je juist meer dan nieuwe klanten.

     

    Voor de bedrijven die wel graag beschikken over loyale klanten is het belangrijk om een loyale klant te verwennen. De grote vraag is dan; wanneer voelt een klant zich verwend? Een klant voelt zich gewaardeerd als hij aandacht krijgt, erkenning of waardering, dat kan door middel van een loyaliteitsprogramma.

     


     

    Bestaande klanten leveren 5 keer meer winst op

    Er zijn 2 redenen waarom een bestaande klant meer oplevert dan een nieuwe klant. Bij een bestaande klant zijn er geen kosten voor acquisitie, zoals een welkomstkorting. Daarbij geven bestaande klanten in verhouding steeds meer uit in uw organisatie. Meestal is de 20-80 regel de gouden regel. 20% van de klanten leveren 80% van de omzet, de 20% klanten zijn vaak loyale klanten. In verhouding tot de omzet is het vele malen beter om loyale klanten binnen te halen dan het klantenbestand uit te bouwen.

     

    loyaliteitsprogramma-loyale-klanten-meer-geld

     


     

    Gemakkelijk werven is gemakkelijk verliezen

    Het selectieproces van potentiële loyale klanten is van belang voor het behalen van rendement op bestaande klanten. Soms zijn de klanten die het lastigst binnen te halen zijn wel het meest loyaal, in tegenstelling tot de klanten die heel gemakkelijk binnen te halen zijn omdat deze ook heel gemakkelijk weer weg zijn. De klanten die gemakkelijk weer weg zijn zullen niet snel de winstmarge opleveren die u bij ze wilden behalen. Het is dus van belang dat het loyaliteitsprogramma gericht is op het binnenhalen op loyale klanten, niet op zoveel mogelijk klanten.

     

     

     

    Over-ons-DataMatch-Loyalty-banner


     

    Loyaliteit vergroten door een loyaliteitsprogramma

    De winst van uw bedrijf verhogen begint met het binnenhalen van loyale klanten, een loyaliteitsprogramma kan deze winst nog extra vergroten. Wat zijn de mogelijkheden van een loyaliteitsprogramma?

     

    • Het spaarprogramma helpt de klanten te behouden
    • Het spaarprogramma vergroot de uitgaven van de klant
    • Het spaarprogramma zet de klanten aan tot kopen
    • Het spaarprogramma geeft inzicht in aankoopgedrag en voorkeuren
    • Het spaarprogramma genereert extra winst

     

    spaarprogramma-1


     

    Aanjagers van loyaliteit

    Een loyaliteitsprogramma moet voor zowel de klant als de ondernemer interessant zijn, om het op de juiste wijze in te vullen zijn de volgende componenten essentieel:

     

    • Soorten beloningen: geef extra beleving of betekenis.
    • Verbreden relatie: bied klanten meer dan je normaal deed.
    • Combinatie met geld: geld en punten combineren is aantrekkelijker
    • Inwisselbaarheid: Ziet de gebruiker uitdaging in het behalen van punten
    • Het moment: Als een klant het idee heeft om ‘nu’ profijt te kunnen halen zal hij het ook nu gebruiken.

     

     

     

    loyale-klanten-banner


     

    Moment creëren

    De grootste uitval van klanten vind plaats bij de klanten die aan het begin van het loyaliteitsprogramma zitten. Dit komt omdat de beloningen nog ver weg lijken en de klant er niet te tijd en moeite in wil steken die benodigd is (ook al weten ze niet hoeveel dit is). Het idee dat de klant ‘nu’ kan profiteren is er dan nog niet.

     

    De oplossing voor dit probleem is erg gemakkelijk, als je normaal 100 punten moest sparen verhoog je dit naar 150 en geeft de groep beginnende klanten een bonus van 50 punten. Op deze manier moeten ze nog hetzelfde aantal sparen maar hebben alvast een zetje in de rug gekregen.

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-gouden-tip


     

    Valkuilen van loyaliteitsprogramma

    Bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma zijn natuurlijk een aantal valkuilen, hieronder 5 tips om dit te voorkomen:

    ~ Het programma moet onderscheidend zijn van de rest.

    ~ Alleen de loyale klanten moeten beloond worden.

    ~ Het gaat om winstmarge, niet om omzet.

    ~ Geef extra service.

    ~ Maakt wat je beloofd waar.

     

    loyaliteitsprogramma-uniek


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma’s dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>