• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on dec 17, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    De bindende factor tussen u en uw doelgroep

    De bindende factor tussen u en uw doelgroep

    Bedrijven worden steeds vaker actief op de e-commerce markt, vrijwel iedereen kan tegenwoordig heel gemakkelijk een webwinkel openen. Daardoor is de concurrentie erg groot, het werven van klanten betekend dus; online campagnes, SEO en Google Adword campagnes, wat de nodige kosten met zich meebrengt. Een gevolg hiervan is dat de vaste klanten steeds belangrijker worden, de omzet die de vaste klanten met zich meebrengen is ook veel beter te voorspellen. Een loyaliteitsprogramma lijkt de juiste optie om dit te behalen.

     

    Onderscheiden in de markt wordt steeds lastiger, u en waarschijnlijk iedere andere concurrent richt zich op beleving, gebruiksgemak en service. De juiste optie lijkt een loyaliteitsprogramma te zijn waarin de klant beloond wordt voor herhaalbezoeken of herhaalaankopen.


     

     

    Waarom kiezen voor een loyaliteitsprogramma?

    Voordat er een loyaliteitsprogramma ingesteld kan worden moet eerst de gehele website op orde zijn; de gebruiksvriendelijkheid, uitstraling, assortiment, leveringsmogelijkheden, service, privacy, veiligheid, etc. Dit is eigenlijk de omgeving waar de bezoekers kunnen winkelen. Als deze onderdelen goed zijn, echter er is geen groot klantverloop, dan kun u gaan nadenken over een loyaliteitsprogramma.

     

     

    loyaliteitsprogramma-armen

     


     

     

    Soorten loyaliteitsprogramma’s

    Er is natuurlijk meer dan 1 soort loyaliteitsprogramma, hieronder een aantal voorbeelden:

     

    Beloningssysteem: Het stimuleren van een vastgesteld gedrag door een beloning te geven bij vertoning van dit gedrag.

     

    Spaarprogramma: Zodra een klant een aankoop heeft gedaan wordt hij/ zij hiervoor beloond d.m.v. punten waarmee gespaard kan worden voor producten of aankopen.

     

    Affiniteitsprogramma: De klant word beloond met informatie, waardering of erkenning.

     

    Voordeelprogramma: De bepaalde groep klanten krijgt exclusieve kortingen.

     

    De keuze voor welk loyaliteitsprogramma is afhankelijk van uw organisatie, het product, de dienst, de doelgroep en het uiteindelijke doel. Bij de keuze is het belangrijk dat er rekening word gehouden met een aantal vuistregels

     

     

     

     

     

     

     

    mobiel-loyaliteitsprogramma-smartphone

     


     

     

     

    Vuistregels voor een loyaliteitsprogramma

    De eerste maanden dat het loyaliteitsprogramma draait zijn cruciaal voor het succes hiervan, hierin moeten zoveel mogelijk klanten aangesloten worden.

    Gratis deelname van de klant 

    Dit is van belang omdat de klant niet wil betalen voor deelname aan uw loyaliteitsprogramma.

     

    Schrik de klant niet af

    Door teveel informatie over de klant te vragen maar vraag in eerste instantie alleen naam en e-mailadres.

     

    Stel overzichtelijke en haalbare doelen

    Omdat de klant niet te lang wil sparen voor een beloning, geef hem bijvoorbeeld een aantal punten bij aanmelden zodat hij vast een beetje op weg is.

     

    Zorg voor transparantie

    Zodat de klant binnen een paar zinnen begrijpt op welke manier hij moet sparen en waarvoor hij kan sparen, snapt de klant het niet binnen een paar zinnen is de kans aanwezig dat het loyaliteitsprogramma juist averechts werkt.

     

    Stel voortdurend nieuwe doelen zodat de lat steeds iets hoger ligt en u het uiterste uit het loyaliteitsprogramma haalt.

     

    Stel relevante doelen per klant zodat de klant alleen relevante aanbiedingen krijgt, doordat u de aankoopgeschiedenis kent kunnen de aanbiedingen hierop aansluiten. Het gevaar hiervan is te ver gaan, dat zal de klant afschrikken.

     

    Stel relevante doelen bij het imago zodat de klant niet voor iets bij u spaart wat helemaal niet relevant is, bijvoorbeeld bij een fietsenwinkel sparen voor een nieuwe lingerie.

     

    Ontwerp nieuwe acties en campagnes en creëer nieuwe features om klantbetrokkenheid te vergroten. Het loyaliteitsprogramma blijft actueel door de nieuwe campagnes en voor u blijft het relevant door de nieuwe doelen die hierin gesteld worden.

     

    Snij niet in eigen omzet door uw eigen producten weg te geven. Geef een relevant product weg, kortingen kunnen ook het imago van uw product omlaag brengen.

     

     

     

     

     

     

    succesvol-loyaliteitsprogramma-succes
    Loyaliteitsprogramma-roi
    loyaliteitsprogramma-betrokkenheid

     

    loyaliteitsprogramma-kpi

     


     

    Goed beginnen

    Door middel van een goede website en de vuistregels die hierboven besproken zijn is er een goede opzet van het loyaliteitsprogramma. De doelen die u stelt moeten in een lijn liggen met uw organisatie en doelgroep, de communicatie hiertussen moet goed zijn zodat u een plan van aanpak kan maken voor de klant. Hiermee zal uw loyaliteitsprogramma goed van de grond komen.

     

    Voordelen van een online loyaliteitsprogramma

    Het online loyaliteitsprogramma brengt natuurlijk een aantal voordelen met zich mee:

    • Het stimuleert herhaalaankopen
    • Vergroot de binding met uw organisatie
    • Het vergroot de kans dat de klant voor uw organisatie kiest
    • Het geeft inzicht in de klant en zijn/haar aankoopgedrag
    • Het stimuleert communicatie met de klant

    De aandachtspunten hiervan zijn:

    – Er is een hoge investering nodig

    – Er moet een promotieactie plaatsvinden om het bekend te krijgen

    – Het plan moet van begin tot eind uitgedacht zijn

     

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-leads


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>