Veel merken zijn vaak bezig met het genereren van probeeraankopen. Het nadeel hiervan is dat de conversie naar herhaalaankopen vaak te laag is. De oplossing; een loyaliteitsprogramma .

 

Vier bouwstenen

Loyaliteitsprogramma worden vaak ingericht door middel van een aantal pijlers; learn, earn, burn en nogmaals learn. Het is een herhalend proces. De data die uit het loyaliteitsprogramma komen zijn de basis voor het herhalen van het proces, zodat het gedrag van de klant inzichtelijk te maken.

 


 

Learn

Een mobiel loyaliteitsprogramma  begint en eindigt bij het onderdeel learn. In de eerste fase is het van belang de klant te identificeren en de klant te leren kennen. Wie is uw klant? Waar koopt de klant? Hoe vaak gebruik de klant het product? Deze data wordt verzameld in de periode waarin een klant zich aanmeld en aankopen begint te doen. Het belangrijkste is dat het vertrouwen van de klant gewonnen wordt en niet geschaad. De informatie die de klant afgeeft moet vertrouwelijk zijn, de klant wil dit niet altijd zomaar afgeven, hier kan een beloning tegenover staan.

mobiel-loyaliteitsprogramma-voordelen-learn

 


 

 

Earn

Zodra het klantgedrag geregistreerd staat is het tijd om de klant te verbinden met uw merk. Het is daarom belangrijk dat u in kaart heeft gebracht welk gedrag u wilt stimuleren of belonen. Hieraan moeten de touchpoints verbonden worden (winkels, website en folder) en als dat mogelijk is nieuwe touchpoints gecreëerd bijvoorbeeld verpakkingen of een app.

 

 

 

mobiel-loyaliteitsprogramma-digital-touchpoints

 


 

Burn

Nu is het van belang dat u het gewenste klantgedrag blijvend stimuleert via het loyaliteitsprogramma . Het onderdeel burn zorgt voor een balans tussen hard- en soft benefits. Kortingen, coupons en vouchers zijn allemaal mobielvriendelijk en vallen daarom in de eerste categorie. Een aantal voorbeelden van soft benefits zijn; privileges, status en badges. Hierbij is gamification belangrijk, oftewel laat de klant het speelsgewijs meemaken.

mobiel-loyaliteitsprogramma-voordelen-gamification

 


 

 

Learn

U kent het wel; meten is weten. Deze keer is de fase learn het punt van evaluatie, de resultaten van het loyaliteitsprogramma worden bekeken waardoor de volgende vragen zullen ontstaan; Hoe hebben de verkopen zich ontwikkeld? Welke earned media zijn ontstaan? Wie houden van ons merk? Door deze vragen te beantwoorden kunnen klanten gesegmenteerd worden om ze daarna relevant te benaderen. Zodra dit gebeurt is begint het proces weer opnieuw.

 

 

 

mobiel-loyaliteitsprogramma-voordelen-segmenteren


Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Contactgegevens

Tel     : 010 462 22 28

E        : info@datamatch.nl

Offerte aanvragen

[si-contact-form form=’1′]