• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on mei 6, 2016 in Loyalty Marketing Nieuws, Workshops | 0 comments

    Customer Journey

    Customer Journey

    Marketing draait om klanten. Klanten staan centraal in de moderne samenleving en het is dan ook niet gek dat bedrijven alles van hun klanten willen weten. Maar hoe kom je er als bedrijf achter wat jouw klant doormaakt tijdens het aankoopproces en hoe die klant zich voelt wanneer hij in aanraking komt met jouw bedrijf?


     

    Touchpoints

    Touchpoints zijn momenten waarop een klant met jouw bedrijf in aanraking komt. Dit kan zijn door naar de winkel te gaan, maar ook door een praatje met de buurman over jouw product. De opkomst van mobiele technologie wordt steeds belangrijker hierbij. Door GPS-based technologie en nieuwe communicatiekanalen is het mogelijk om klanten op steeds meer manier aan het bedrijf te binden.

    Met moderne technologie is er ook meer ruimte voor 1-op-1 interactie met klanten via social media of messenger applicaties.

     

    datamatch-customerjourney-touchpoints

     


     

    Content

    Op verschillende manieren is het mogelijk om de customer journey te beïnvloeden. Het begint met content. Door content in te zetten kunnen we de klant al beïnvloeden in de eerste fase van de klantreis. E-mails, telefoontjes en notificaties via apps, op allerlei manieren is het voor bedrijven mogelijk om op elk gewenst moment, de klant te voorzien van relevantie informatie waarmee de klant een stap verder gebracht kan worden in het klantproces. Het belangrijke hierbij is om de klant te inspireren.

    Stel je voor. Een klant loopt binnen bij een retailer en voelt zijn telefoon trillen. Op zijn telefoon staat een notificatie klaar: “Welkom in onze winkel, vandaag zijn de spijkerbroeken in de aanbieding!”. Door op het juiste moment de juiste content te verspreiden, voegt het waarde toe aan de ervaring die de klant heeft en wordt de relatie tussen klant en bedrijf versterkt.

     

    customerjourney-content

     


     

    Persona

    Het kennen van de doelgroep helpt bij Customer Journey Mapping. Door een concreet beeld te hebben van de doelgroep, is het mogelijk om te achterhalen hoe een klant zich voelt bij verschillende fasen van het klantproces. Een buyer persona moet een doorsnee klant voorstellen.

    In de regel geeft men de persona altijd een naam, zodat deze nog beter herkenbaar is voor een bedrijf. De meest inspirerende buyers persona zijn degenen die volledig toegespitst zijn op het volledig kennen van de klanten. Een buyer persona opstellen is niet moeilijk, een beknopte versie kan al een hele hulp zijn. Bij het opstellen van de buyer persona gaat het om een aantal kernwaarden. Wie, wat, waar en waarom. Wie is de klant, wat doet deze klant in het dagelijkse leven, waar doet deze klant dat en waarom doet de klant dat.

     

     

    datamatch-customerjourney-persona


     

    De kracht van Customer Journey Mapping

    De toepassing van customer journey mapping geeft een organisatie duidelijk inzicht in de klantreis. Door de klant te observeren, buyer persona toe te passen en door een objectieve blik te werpen op de klantprocessen binnen een organisatie, krijgt het bedrijf een duidelijk inzicht in de knelpunten bij deze processen. Op deze manier kan een bedrijf haar dienstverlening ten opzichte van klanten en derden verbeteren.

    datamatch-customerjourney-howto


     

    Valkuilen

    Wat een bedrijf niet moet vergeten bij customer journey mapping is dat het draait om het verbeteren van de dienstverlening. De klant moet altijd centraal staan. Als dit niet het geval is, dan zal de dienstverlening ook niet verbeterd kunnen worden en verandert de klantervaring niet.

    Een customer journey map moet zich verdiepen in de behoeften en omgeving van de klant. Door externe invloeden te negeren en alleen te focussen op de dienstverlening zelf, wordt de map te oppervlakkig en krijgt het bedrijf geen compleet beeld van haar klantprocessen.

     

     

    datamatch-customerjourney-blog

    Wilt u meer weten over het verhogen van uw klantloyaliteit? Neem dan contact met ons op.

    Contactgegevens
    Tel     :  010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

     

     

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>