Om te kunnen spreken van een collectief is de deelname  van meer dan één stakeholder nodig. Het gaat bij deelname meestal om ondernemers die in het winkelgebied gevestigd zijn, zoals winkeliers, horecaondernemers en dienstverleners. Een tweede groep deelnemers aan collectieven bestaat uit belanghebbende die betrokken zijn bij het beheer van het winkelgebied in organisatorische zin,  zoals banken en retail vastgoed.

De aantrekkingskracht van het winkelgebied

Collectieven kunnen evenementen organiseren om het bezoek en de verblijfsduur in het winkelgebied te verhogen. Dit is tevens meer een actiegerichte marketinactiviteit. Daarnaast kunnen digitale marketingactiviteiten ook bijdragen aan het onderscheidend vermogen van een winkelgebied en een positieve bijdrage leveren. Denk hierbij aan de inzet van digitale kortingsbonnen, collectieve cadeau- of spaarkaarten en het aanbieden van gratis wifi. Digitale marketingactiviteiten die meer geavanceerd zijn zoals realtime inzicht in de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, heeft vooralsnog minder effect op de aantrekkelijkheid van het winkelgebied in de ogen van de consument.

Fysieke aanpassingen hebben over het algemeen grotere invloed op de bezoekfrequentie en – duur(zie afbeelding). De inzet van een online marketingkanaal zoals een facebookpagina of website van het winkelgebied, heeft weinig effect. Een online marketingkanaal is dus vooral een middel om een boodschap over te brengen.

 

Online en offline kunnen niet meer zonder elkaar

Ondanks dat online kanalen niet erg effectief zijn op het gebeid van bezoekduur en bezoekfrequentie, is het toch belangrijk om online aanwezig te zijn.  Er zal in 2020 een ruime meerderheid van de consumentenaankopen nog steeds in een fysieke winkel plaatsvinden, hier tegenover staat wel dat ruim de helft van de offline aankopen beïnvloed word door online productonderzoek. Het fysieke winkelgebied zal dus ook online aanwezig moeten zijn om mee te blijven doen en gevonden te worden.

Eerst het een, dan het ander

Zorg er allereerst voor dat de basiskwaliteit (aanbod, sfeer, leegstand, parkeren ) op orde is, voordat je gaat inzetten op collectieve digitale marketing van het winkelgebied. Bepaal daarna met welke marketingactiviteiten het winkelgebied zich kan onderscheiden van de concurrent.(Evenementen, digitale kortingsbonnen, collectief spaarprogramma). En tot slot moet je er voor zorgen dat het winkelgebied online vindbaar is. Dit kun je doen door  te communiceren over de acties die consumenten bewegen om vaker en langer het winkelgebied te bezoeken. (winkelaanbod, evenementen, aanbiedingen).

 

 

Factoren die invloed hebben op de verblijfsduur en bezoekfrequentie

  • Goed winkelaanbod;
  • Klantvriendelijk parkeertarief;
  • Afnemend winkelleegstand;
  • Sfeer en gezelligheid in winkelgebied;
  • Goede bereikbaarheid;
  • Goed horeca aanbod;
  • Leuke klantgerichte evenementen, zowel plezier als omzet makende

 

Benieuwd naar wat DataMatch voor jouw winkelgebied kan doen om het bezoek en de verblijfsduur te verhogen? Bekijk hier de Loyalty oplossingen of neem contact met ons op via onderstaand formulier.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

15 + 7 =