We hoeven ons niet meer af te vragen of het nodig is om een b2b webshop te beginnen, maar hoe we dat doen. In deze blog verteld DataMatch waar je op moet letten bij het opzetten van je eigen b2b webshop.

Steeds meer b2b bedrijven willen dezelfde gemakken als bij B2C. Hier spelen bedrijven steeds meer op in door B2B loyalty webshops op te zetten.

Consumenten doen doorgaans niet veel onderzoek voor ze een aankoop doen. Over het algemeen kijken ze op een vergelijkingssite en lezen ze wat reviews, maar meer informatie nemen ze meestal niet tot zich. B2b-klanten daarin tegen willen juist het naadje van de kous weten voordat ze voor jouw product of dienst kiezen. Bedien ze dus met uitgebreide en gedetailleerd informatie.

De juiste service

Een business to business klant eist efficiëntie en verwacht de juiste informatie van jou als bedrijf. Je kunt hier makkelijk aan voldoen door gebruik te maken van de juiste CRM en ERP systemen. Deze systemen bieden klanten de mogelijkheid om offertes in te zien en aan te passen. Dit geld ook voor orders, retourneren en klantgegevens. Hiervoor hoeven zij dus niet de klantenservice te bellen.

Een goed CRM systeem zorgt er ook voor dat je goede service kunt verlenen. Zorg ook in je b2b webshop voor uitgebreide service. Alleen een telefoonnummer of contactformulier is niet voldoende. Het is tegenwoordig mogelijk om persoonlijke service te bieden via live chat. Dit hoeft niet perse via de webshop, maar kan ook via social media zoals facebook.

 

B2B marketing

Content marketing motiveert klanten om door de webshop te browsen en meer te lezen over de producten en diensten. Dit is een goede manier om de klanten te voorzien van informatie. Wat voor de klant nodig is om de juiste bestelling te doen.

Een klant kan zich bijvoorbeeld afvragen ‘past dit onderdeel wel op mijn product?’. Enkele voorbeelden om de klant hierin te ondersteunen zijn: Blogs, whitepapers, e-books en cases. Deel deze informatie niet alleen via de webshop, maar ook via andere kanalen zoals social media.

Het oog wil ook wat

B2b inkopers hebben over het algemeen weinig tijd. Zij willen geen webshop met toeters en bellen, maar een mooi uitziende, en toch simpele, goedwerkende webshop die makkelijk navigeert. Het is van groot belang dat de klant vind waar hij naar op zoek is in de catalogus. Zorg er dus voor een duidelijk navigatiesysteem of een zoekbalk in plaats van een uitgebreid menu. Jouw b2b webshop is de online etalage van je merk.

 

Haal meer uit je webshop

DataMatch maakt het mogelijk om je zakelijke relaties op een unieke manier belonen? Persoonlijk en gebaseerd op hun recente aankopen. Het zakelijke loyaliteitsprogramma van DataMatch is een volledige geautomatiseerd beloningsysteem en daaraan gekoppelde webshop gebaseerd op jouw eigen debiteurenbestand.

Bied je klanten een extra bijzondere ervaring door je webshop te koppelen met een zakelijk loyaliteitsprogramma.Een van de velen voordelen hiervan is dat de klant niets hoeft te doen, sparen gaat geheel automatisch. Een persoonlijke accountpagina geeft inzicht in accountgegevens, contactpersonen en spaarhistorie.

Responsive design

En als laatste,  zorg er voor dat jouw webshop responsive is. Ook b2b klanten zoeken niet langer voor informatie, producten en / of diensten vanaf maar één locatie en één tijdstip. Al zou je misschien denken van wel. Orders worden vanaf verschillende locaties op verschillende tijdstippen vanaf verschillende apparaten gedaan. Houd dus ook hier rekening mee wanneer je een b2b webshop opzet.

Lees hier meer over het zakelijke loyaliteitssysteem van DataMatch.

DataMatch Rotterdam B.V.
Cairostraat 51
3047 BB Rotterdam

Kennismaken of offerte aanvragen?

9 + 2 =