Heeft u al flink wat data verzameld en wilt u aan de slag met het vergroten van klantloyaliteit? Maar worstelt u met de vraag: “Hoe pak ik dit aan?” Dat is heel begrijpelijk. U bent niet de enige marketeer die rondloopt met dit vraagstuk. Om u inspiratie voor een data driven loyaliteitsprogramma te geven, hebben we acht praktische middelen op een rijtje gezet. Het zijn concrete loyaliteitsmiddelen die gemakkelijk en snel te starten zijn, inclusief een enorme goudmijn aan nieuwe data!


1. Digitaal spaarprogramma: beloon uw fans

Een digitaal spaarprogramma is zeer geschikt om klanten te binden, belonen en activeren. Over meerdere (winkel)locaties, webshops of andere kanalen sparen uw klanten via een digitale pas voor kortingen of gratis artikelen. Dat wordt gewaardeerd! Het spaarprogramma stelt u in staat om niet alleen aankopen, maar ook aankoop ondersteund gedrag te belonen. Met de data die u in het spaarsysteem verzamelt, kunt u uw communicatie en spaaracties personaliseren. Hoe persoonlijker uw acties, hoe hoger de conversie. Én u bent weer een stap verder in het vergroten van klantloyaliteit.


2. Cadeaukaart: fysiek of digitaal

Cadeautjes krijgen, vinden klanten altijd leuk. Kies een spontaan moment voor het aanbieden van een gepersonaliseerde cadeaukaart. Bijvoorbeeld bij het 10-jarig bestaan van uw bedrijf; volledig in feestelijke huisstijl. Dit kan richting consumenten, maar is ook voor de B2B-markt een geschikt relatiegeschenk. Een fysieke cadeaukaart met mooie cadeauverpakking heeft een hoge attentiewaarde. Een digitale cadeaukaart is snel te realiseren en goed meetbaar. Afhankelijk van het doel en de wensen kiest u de cadeaukaart die bij u past.


3. Digitale kras-en-win actie

Stimuleer waardevol klantgedrag door dit te belonen. Beloon niet alleen aankopen, maar ook kleinere doelen zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief of invullen van een enquête. Met een digitale kras-en-win actie, die u gemakkelijk via e-mail aanbiedt, werkt u op een leuke en laagdrempelige manier aan engagement. Omdat klanten op een positieve manier met uw merk bezig zijn, vergroot u hun loyaliteit. Een volgende keer zullen deze klanten enthousiast over uw merk praten.


4. 
Direct e-mailcampagnes

Via e-mailcampagnes kunt u op belangrijke momenten in de customer journey in contact treden met uw klanten. Denk aan een klanttevredenheidsonderzoek of welkomstcampagne. Wederom is het van belang niet alleen te focussen op aankopen, maar ook op belonen van gedrag. U bent enorm blij met een klant die het klanttevredenheidonderzoek invult, laat dat ook merken! Met een goede e-mailstrategie vergroot u klantloyaliteit en behoudt u klanten. En wederom geldt hoe persoonlijker de boodschap, hoe hoger uiteindelijk de conversie.


Wilt u op de hoogte blijven van
onze artikelen over de wereld van klantloyaliteit? Schrijf u in voor onze Loyalty Mail voor meer inspiratie, kennis en vermaak.


5. Fysieke kortingsbon of waardevoucher

Ondanks dat loyaliteitsactiviteiten steeds meer verschuiven naar de online omgeving, blijft het combineren met offline middelen relevant. Zo stimuleert een fysieke (kortings)voucher een aankoop in de offline omgeving, maar levert data op voor online activiteiten. Laat klanten een e-mailadres invullen op de voucher of een cijfer geven voor jouw dienstverlening. Beloon ze hiervoor. Grote kans dat u er nieuwe fans bij heeft.


6. 
Persoonlijk, menselijk contact

Iedere klant heeft weleens extra, persoonlijke aandacht nodig. Bijvoorbeeld bij een klacht of bijzondere bestelling. Dit kan via een chat- of WhatsApp gesprek, maar soms geeft een menselijke stem en luisterend oor net dat beetje meer vertrouwen. Ga de telefoon niet uit de weg. Onderschat de kracht van persoonlijke telefonische toelichting, een excuus of bedankje niet. Andere (digitale) middelen kunnen het telefoongesprek ondersteunen. Denk aan een opvolgende e-mail met bevestiging van de afspraken of een digitale cadeaukaart als excuses voor de klacht.


7. Direct postmailing

Post heeft nog altijd een hoge attentiewaarde. In een tijd dat mailboxen overlopen, influencers vaker gekleurd nieuws brengen en er meer behoefte is aan rust en minder digitale prikkels, zal juist de direct postmailing meer opvallen en een hogere attentiewaarde krijgen. Het doel van een direct postmailing is om de klant te bereiken met een persoonlijke boodschap, op het juiste moment en in een vorm die tot actie aanzet. Een aankoop, nieuwsbrief inschrijving, websitebezoek, volgen van uw social media of eventbezoek zijn allemaal waardevolle acties bij het bouwen aan klantloyaliteit. Voor een postmailing gebruikt u bestaande data én u verdient er nieuwe data mee. Klantprofielen van uw fans worden door de juiste combinatie van on- en offline loyaliteitsmiddelen stap-voor-stap opgebouwd.


8. Evenement: dé kans om klantloyaliteit te vergroten

Vaak zien we dat de focus bij een evenement op het verkrijgen van nieuwe bezoekers ligt. Terwijl het vasthouden van eerdere bezoekers goedkoper en waardevoller is. Dat zijn uw (potentiele) fans. Gebruik de tijd vóór, tijdens en ná een evenement voor het bouwen aan de relatie met uw bezoekers.

Voorbeeld

Voor het evenement:

  • Stuur een mooie event uitnodiging per e-mail
  • Beloon de aanmelding met een digitale voucher voor een gratis premium of consumptie tijdens het event
  • Stuur een dag voor het event het mobiel scanbare ticket

Tijdens het evenement:

  • Registreer de aanwezigheid van de bezoeker bij binnenkomst; data verzamelen!
  • Voorzie de bezoeker rond lunchtijd van een digitale voucher met korting op de lunch
  • Verzilver de digitale voucher voor de gratis premium (via mobiele telefoon)
  • Bij vertrek krijgt de bezoeker een gepersonaliseerde aanbieding in de mail

Na het evenement:

  • Na afloop van het event vraagt u de bezoeker een review te schrijven en deze te delen op social media
  • Beloon de bezoeker voor de review met een vroegboekaanbieding voor het volgende event!

 

Klantloyaliteit is nooit klaar

Het verrassen, boeien en binden van klanten is een proces dat nooit klaar is. Een loyale klant, blijft alleen een loyale klant als u hieraan aandacht blijft besteden. Heeft u hulp nodig bij het opstellen en implementeren van uw loyaliteitsplan? DataMatch adviseert graag over de beste middelen voor uw merk of organisatie.

Meer weten?

7 + 7 =