• Cairostraat 51, 3047 BB Rotterdam
  • Pages Menu
    Twitter
    Categories Menu

    Posted by on dec 29, 2015 in Loyalty Marketing Nieuws, Retail | 0 comments

    5 redenen voor loyaliteitsprogramma webshop

    5 redenen voor loyaliteitsprogramma webshop

    Het aantal bezoekers dat na de eerste aankoop in uw webshop later nog terug komt om iets te kopen is slechts 3%. Een erg laag percentage voor het werk wat gedaan is om de klanten op uw website tot aankoop te krijgen. Hoe kan dit beter?

    Een loyaliteitsprogramma webshop voor uw website blijkt de oplossing. Hieronder 5 voordelen die het loyaliteitsprogramma aan uw organisatie biedt.

     


    Winnen van prijsvechters

    Tegenwoordig zijn er zoveel vergelijksites beschikbaar dat de goedkoopste prijs vinden geen specialistenwerk meer is. Als een consument bij uw bedrijfsnaam alleen denkt aan het product dat u verkoopt i.p.v.  de winkel en het merk, dan is uw organisatie waarschijnlijk een prijsvechter.

    Door het gebruiken van een loyaliteitsprogramma hoeft u zich niet meer tussen de prijsvechters te begeven. Het loyaliteitsprogramma webshop zorgt ervoor dat u zich kunt inleven in de klant zodat de klantervaring verbeterd.

    Een klant doet een aankoop vanuit emotie. Stel dat u producten verkoopt die niet noodzakelijk zijn maar vanuit verlangen gekocht worden, is het belangrijk om in te spelen op emoties. Het loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat u juist op de momenten dat de klant het niet verwacht de klant te belonen of verrassen. Door op het juiste moment de klant te belonen (bij aanmelden, refereren bij u, een aankoop) bouwt u een band met de klant op. Als deze band sterker wordt zullen uw klanten uw bedrijf als meer zien dan een online verzameling van producten.

    loyaliteitsprogramma-webshop-prijsvechters

     


     

     

    U behoudt gemakkelijker bestaande klanten

    Het Chartered Institude of Marketing verteld ons dat een loyale klant 67% meer uitgeeft dan een nieuwe klant. Het behouden van klanten kost tussen de 4 en 30 keer minder dan het werven van nieuwe klanten. Als de klantretentie groeit met 5% kan uw winst tot wel 85% stijgen. Door deze cijfers is het duidelijk dat het vergroten van klantretentie een van de meest effectieve strategieën is om uw winst te vergroten

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-webshop-klantbehoud

     


     

    U verhoogt de Customer Lifetime Value

    Customer Lifetime Value betekend: de nettowinst de gehele periode dat iemand uw klant is. Het CLV toont aan in welke mate een klant waardevol voor u is en welke waarde de interacties met de klant in de toekomst kunnen opleveren. Het loyaliteitsprogramma ondersteund u bij het berekenen van de CLV voor iedere klant. De data die hieruit komen kunt u gebruiken om uw strategie te bepalen voor het behouden van de klanten. Daarbij geeft een loyaliteitsprogramma webshop inzicht in het koopgedrag van klanten. Eerder bleek al dat aankopen gedaan worden op basis van emotie, door deze data kan dus ingespeeld worden op de klant. Doordat de data inzichtelijk zijn kunt u doorgronden welke stappen een klant neemt voordat een aankoop gedaan wordt.

     

     

    loyaliteitsprogramma-webshop-customer-lifetime-value
     

     


    U bouwt persoonlijke relaties met uw klanten

    Als u de band met de klant wil versterken moet de klant weten dat de klant zeer waardevol is voor u, zodat u uiteindelijk de loyaliteit aan uw webshop kan vergroten. Dit is mogelijk door een persoonlijke relatie met de klant te ontwikkelen, iedere klant is uniek, daar moeten ze ook naar behandeld worden.

    Data is van belang, een loyaliteitsprogramma webshop geeft u een overzichtelijk beeld van bijvoorbeeld de; ordergeschiedenis, siteactiviteit, het aantal bezoek, mentions en nog vele andere vlakken. Hier kunt u uw service verbeteren zodat u de klanten nog beter van dienst kunt zijn.

    Veel bedrijven verdelen hun klanten in twee groepen, juist daardoor voelen klanten zich onzichtbaar. Het loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat uw organisatie inspeelt op dat een klant complexer is dan de segmentatie aangeeft. Het gedrag van een klant kan iedere dag veranderen, een loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat u dit inziet en op deze manier relevant kunt zijn naar uw klant.

    loyaliteitsprogramma-webshop-persoonlijk

     


     

    Uw klanten veranderen in merkambassadeurs

    Voor veel winkeliers lijken alleen klanten die aankopen doen waardevol, echter is dit niet helemaal waar. Soms is het zo dat anderen geld voor u genereren in plaats van het zelf uit te geven bij uw organisatie, deze mensen heten voor u ambassadeurs. Ambassadeurs zorgen voor de bekendheid van uw merk, zij bevelen het aan bij vrienden, familie en bekenden. De waarde hiervan wordt vaak overschat.

     

    Een onderzoek van Branderati toont aan dat 73% van de millennials zich verantwoordelijk voelt om vrienden en familie te ondersteunen bij aankoopbeslissingen. Mond-op-mond reclame is dan ook in 20 tot 50% van de gevallen de belangrijkste factor.

     

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-webshop-merkambassadeur

     


     

    Conclusie

    Een loyaliteitsprogramma webshop is geen korte termijninvestering, de voordelen hiervan nemen tijd in beslag om zichtbaar te worden. Het is eigenlijk een proces, het opbouwen van een relatie met uw klant duurt even. Als u denkt dat uw organisatie klaar is voor een loyaliteitsprogramma is dit zeker aan te bevelen, het zal een onderdeel worden van uw marketingstrategie.

     

     

     

    loyaliteitsprogramma-webshop-conclusie
     


    Meer informatie over loyaliteitsprogramma’s?

    Wilt u meer informatie over loyaliteitsprogramma webshop dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

    Contactgegevens

    Tel     : 010 462 22 28

    E        : info@datamatch.nl

    Offerte aanvragen

    Voor een vrijblijvende offerte, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met DataMatch .

    * Verplicht invullen

     

     

     

    Post a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>